In de zitting van 3 juni 2019 van het college van burgemeester en schepenen werd de vaststelling dagelijks bestuur in het kader van de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen vastgesteld.
De gemeenteraad besliste dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten moet worden verstaan (artikel 41, 8° DLB):
De gemeenteraad beschikt overeenkomstig artikel 40, §1 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de volheid van bevoegdheid.
Bepaalde bevoegdheden kunnen overeenkomstig artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bij reglement toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Dit reglement bepaalt dat de bevoegdheid om toe te treden tot een aankoopcentrale, overeenkomstig artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 toevertrouwd wordt aan het college van burgemeester en schepenen.
Een aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is conform artikel 47 §2 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. De aankoopcentrale plaatst, gunt en sluit diverse overheidsopdrachten en raamovereenkomsten.
De bevoegdheid om toe te treden tot een aankoopcentrale valt onder de volheid van bevoegdheid van de gemeenteraad. Voor elke specifieke afname moet er dus een beslissing tot toetreding tot de aankoopcentrale voor die specifieke gegunde aanbesteding gebeuren door de gemeenteraad.
Artikel 41, 1e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 vermeldt dat bepaalde bevoegdheden kunnen toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen, bij reglement. De bevoegdheden vermeld in artikel 41, 2e lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen echter niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd. De ‘volheid van bevoegdheid’ behoort daar niet toe, zodat deze bevoegdheid kan gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Een delegatie van de bevoegdheid om toe te treden tot een aankoopcentrale aan het college van burgemeester en schepenen, via een reglement, is wenselijk om het besluitvormingsproces te optimaliseren en de continuïteit en vlotte werking van de gemeente te kunnen verzekeren. Het toetreden tot een aankoopcentrale moet bovendien vaak binnen zeer korte termijn kunnen gebeuren.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, §1, 41, 1e en 2e lid en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 42 §1 1° a), 47 §2 en latere wijzigingen.
De bevoegdheid om toe te treden tot een aankoopcentrale, voor een afname van een groepsaankoop van de aankoopcentrale, tot en met het bedrag bepaald in artikel 42, §1, 1° a) van de wet van 17 juni 2016 (m.i.v. latere aanpassingen en wijzigingen, op heden 143.000 euro excl. btw), wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Dit delegatiereglement treedt onmiddellijk na goedkeuring en bekendmaking in werking.