De St.-Servaasstraat is voorzien van voetpaden maar niet van fietspaden, niettegenstaande er veel fietsers passeren.
De St.-Servaasstraat is gelegen in de schoolomgeving De Kleine Wereld, een zeer groot deel van de stappers en trappers uit de gemeenteschool worden via de St.-Servaasstraat naar een veilige oversteekplaats op de Grote Baan (N12) geleid of stappen naar de parkings op de hoek Grote Baan-Klein Ravels/Kerkstraat.
In het kader van de heraanleg van het kruispunt Grote Baan-Klein Ravels (N12)-Kerkstraat (N137) zal het Agentschap Wegen en Verkeer de variabele zone 30 in de schoolomgeving uitbreiden in de Kerkstraat (N137), Grote Baan-Klein Ravels (N12). Daarnaast wordt de variabele zone 30 ook uitgebreid tot in het voorste deel van de St.-Servaasstraat (tot aan het verkeersplateau) en in het voorste deel van het Vennekenspad, dit was nodig om een goede locatie te vinden voor de plaatsing van alle variabele zone 30-borden. Door de uitbreiding van deze variabele zone 30 in de schoolomgeving, is het aangeraden om ook het overige deel van de St.-Servaasstraat in te richten als een vaste zone 30 (cfr. Kloosterstraat).
De St.-Servaasstraat vervult geen onmiddellijke doorgangsfunctie, maar wordt vrij intens bereden door bestemmingsverkeer.
De St.-Servaasstraat is gelegen binnen de bebouwde kom in de deelgemeente Ravels, waardoor de maximum toegelaten snelheid er 50 km/u bedraagt.
De noodzaak om maatregelen te treffen om de veiligheid van het verkeer te waarborgen.
De St.-Servaasstraat is een gemeenteweg.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
In de St.-Servaasstraat wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u ingesteld met zonale draagwijdte, zoals bepaald in artikel 6.7.1.1° van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens werden bepaald.
Dit reglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.