De Mierdsedijk is voorzien van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad, dat twee keer de rijbaan oversteekt om van kant te wisselen.
De Mierdsedijk beschikt over enkele lange, rechte stukken waar de verkeerssnelheid soms vrij hoog kan liggen. Het smalle deel van de Mierdsedijk gelegen tussen het kruispunt met Hoenderweg en de woning Mierdsedijk 128 werd recent verbreed om het kruisen van voertuigen te vereenvoudigen en stofhinder voor de omwonenden te beperken.
De Mierdsedijk vervult een onmiddellijke doorgangsfunctie tussen de deelgemeente Poppel en de Nederlandse gemeente Reusel-De Mierden en worden zeer intens bereden door voertuigen, waaronder veel landbouw- en vrachtverkeer, hoewel er een tonnagebeperking +3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, geldt.
De maximum toegelaten snelheid op de Mierdsedijk bedraagt:
wat verkeersonveiligheid tot gevolg heeft gezien de soms hoge snelheden op de lange rechte stukken.
De noodzaak om maatregelen te treffen om de veiligheid van het verkeer en de bewoners te waarborgen.
De Mierdsedijk is een gemeenteweg.
Op de Mierdsedijk zullen door TaaS (Trajectcontrole-as-a-Service) 4 ANPR-camera's geplaatst worden, waarmee via trajectcontroles op 2 trajecten gehandhaafd zal worden op een snelheid van 50 km/u via GAS 5-reglementering. Ook kunnen deze ANPR-camera's gebruikt worden voor de handhaving van de tonnagebeperking +3,5 ton, maar deze handhaving gebeurt niet via GAS 5-reglementering.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie van 13 mei 2024.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op een deel van de Mierdsedijk, vanaf het einde van de bebouwde kom t.h.v. Mierdsedijk 40 tot de grens met Nederland, wordt een snelheidsbeperking tot maximum 50 km/uur ingesteld, zoals bepaald in artikel 6.7.1.1° van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens werden bepaald.
De getroffen maatregelen worden aan de weggebruikers ter kennis gebracht door plaatsing van de verkeerstekens C43 en C45, zoals bedoeld in artikel 6.7.1.1° van het voormeld ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit reglement wordt ter kennisgeving doorgestuurd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.