Terug
Gepubliceerd op 19/11/2024

2024_GR_00183 - Aanvullend verkeersreglement: snelheidsbeperking 50 km/uur, Mierdsedijk - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 18/11/2024 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, schepen; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, schepen; Marijke Van der Moeren, raadslid; Gert Laurijssen, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Els Potters, raadslid; Inge Broeckx, raadslid; Ann Jansens, raadslid; Dirk Keuten; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Jozef Coeckelbergs, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00183 - Aanvullend verkeersreglement: snelheidsbeperking 50 km/uur, Mierdsedijk - Goedkeuring

Aanwezig

Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Els Potters, Inge Broeckx, Ann Jansens, Dirk Keuten, Chris Bax
Stemmen voor 22
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Gert Laurijssen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Potters, Els Van Loon, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Eric Van Gestel, Ann Jansens, Dirk Keuten, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00183 - Aanvullend verkeersreglement: snelheidsbeperking 50 km/uur, Mierdsedijk - Goedkeuring 2024_GR_00183 - Aanvullend verkeersreglement: snelheidsbeperking 50 km/uur, Mierdsedijk - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Mierdsedijk is voorzien van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad, dat twee keer de rijbaan oversteekt om van kant te wisselen.

De Mierdsedijk beschikt over enkele lange, rechte stukken waar de verkeerssnelheid soms vrij hoog kan liggen. Het smalle deel van de Mierdsedijk gelegen tussen het kruispunt met Hoenderweg en de woning Mierdsedijk 128 werd recent verbreed om het kruisen van voertuigen te vereenvoudigen en stofhinder voor de omwonenden te beperken.

De Mierdsedijk vervult een onmiddellijke doorgangsfunctie tussen de deelgemeente Poppel en de Nederlandse gemeente Reusel-De Mierden en worden zeer intens bereden door voertuigen, waaronder veel landbouw- en vrachtverkeer, hoewel er een tonnagebeperking +3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, geldt.

De maximum toegelaten snelheid op de Mierdsedijk bedraagt:

  • 70 km/u tussen het einde van de bebouwde kom t.h.v. Mierdsedijk 40 en het kruispunt met Hoenderweg
  • 50 km/u tussen het kruispunt met Hoenderweg en de grens met Nederland

wat verkeersonveiligheid tot gevolg heeft gezien de soms hoge snelheden op de lange rechte stukken.

De noodzaak om maatregelen te treffen om de veiligheid van het verkeer en de bewoners te waarborgen.

De Mierdsedijk is een gemeenteweg.

Op de Mierdsedijk zullen door TaaS (Trajectcontrole-as-a-Service) 4 ANPR-camera's geplaatst worden, waarmee via trajectcontroles op 2 trajecten gehandhaafd zal worden op een snelheid van 50 km/u via GAS 5-reglementering. Ook kunnen deze ANPR-camera's gebruikt worden voor de handhaving van de tonnagebeperking +3,5 ton, maar deze handhaving gebeurt niet via GAS 5-reglementering.

Juridische grond

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.

De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie van 13 mei 2024.

Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op een deel van de Mierdsedijk, vanaf het einde van de bebouwde kom t.h.v. Mierdsedijk 40 tot de grens met Nederland, wordt een snelheidsbeperking tot maximum 50 km/uur ingesteld, zoals bepaald in artikel 6.7.1.1° van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens werden bepaald.

Artikel 2

De getroffen maatregelen worden aan de weggebruikers ter kennis gebracht door plaatsing van de verkeerstekens C43 en C45, zoals bedoeld in artikel 6.7.1.1° van het voormeld ministerieel besluit van 11 oktober 1976.

Artikel 3

Dit reglement wordt ter kennisgeving doorgestuurd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.