De Merksplasseweg en het Geeneinde zijn voorzien van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad, de Merksplasseweg eveneens deels van een vrijliggend voetpad. Op Merksplasseweg-Geeneinde is er vrij veel fietsverkeer, zowel woon-werkverkeer als recreatief. Er gebeuren veel oversteekbewegingen naar het vrijliggende dubbelrichtingsfietspad vanuit de industriezone, de Nieuwe Stationsstraat, de Bosvenstraat en het Huzenblek.
De Merksplasseweg en het Geeneinde vervullen een onmiddellijke doorgangsfunctie tussen de woonkernen Weelde en Weelde-Statie enerzijds en de gewestwegen N12 en N119/N132 anderzijds, en worden intens bereden door voertuigen, waaronder veel vrachtverkeer van en naar de industriezone Weelde.
De maximum toegelaten snelheid op de Merksplasseweg en het Geeneinde bedraagt 70 km/uur, wat verkeersonveiligheid voor de zwakke weggebruikers tot gevolg heeft.
De noodzaak om maatregelen te treffen om de veiligheid van het verkeer en de bewoners te waarborgen.
De Merksplasseweg en het Geeneinde zijn gemeentewegen.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie van 20 oktober 2022.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op de Merksplasseweg en een deel van het Geeneinde (vanaf het kruispunt met Merksplasseweg-Nieuwe Stationsstraat tot net voorbij het kruispunt met de Industrieweg) wordt een snelheidsbeperking tot maximum 50 km/uur ingesteld, zoals bepaald in artikel 6.7.1.1° van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens werden bepaald.
De getroffen maatregelen worden aan de weggebruikers ter kennis gebracht door plaatsing van de verkeerstekens C43 en C45, zoals bedoeld in artikel 6.7.1.1° van het voormeld ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit reglement wordt ter kennisgeving doorgestuurd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.