Terug
Gepubliceerd op 12/02/2024

2024_GR_00020 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2024-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 05/02/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, wnd. voorzitter; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, schepen; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, schepen; Marijke Van der Moeren, raadslid; Gert Laurijssen, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Els Potters, raadslid; Inge Broeckx, raadslid; Ann Jansens, raadslid; Dirk Keuten, raadslid; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Filip Segers, voorzitter; Patrick Van den Borne, schepen; Koen Vansweevelt, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00020 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2024-2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Rombouts, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Els Potters, Inge Broeckx, Ann Jansens, Dirk Keuten, Chris Bax
Stemmen voor 20
Gert Laurijssen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Potters, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Ann Jansens, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Dirk Keuten, Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00020 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2024-2025 - Goedkeuring 2024_GR_00020 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2024-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nodige wijzigingen kunnen aangebracht worden in het belastingreglement aanvragen omgevingsvergunningen. 

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, en latere wijzigingen.

Artikel 7 van het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijziging en latere wijzigingen.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het gemeenteraadsbesluit van 9 december 2019 waarbij de belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2020-2025 werd vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement voor de belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2020-2025 dat werd vastgesteld in gemeenteraadszitting van 9 december 2019, gewijzigd in gemeenteraadszitting van 12 december 2022, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld als volgt:

Met ingang 5 februari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op omgevingsvergunningsaanvragen.

De belasting is ook verschuldigd indien de aanvraag niet ingewilligd wordt of ingetrokken wordt. Het bedrag wordt geheven op de initiële aanvraag of het initiële dossier en wordt niet aangepast naar aanleiding van eventuele voorwaarden die worden opgelegd.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of de rechtspersoon die de aanvraag doet. Wordt de aanvraag door twee of meer belanghebbenden gedaan, dan zijn deze solidair en ondeelbaar tot betaling gehouden. 

Artikel 3

De gegevens uit de omgevingsvergunningsaanvraag doen dienst als basis voor de berekening van de belasting. 

De belasting wordt vastgesteld als volgt:

Omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden zonder wegaanleg

  • 1 kavel: 100,00 EUR dossierkost + kosten openbaar onderzoek
  • 2 of meer kavels: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per kavel + kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden met wegaanleg

  • 1 kavel: 100,00 EUR dossierkost + kosten openbaar onderzoek
  • 2 of meer kavels: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per kavel + kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvraag voor de bijstelling van een verkaveling

Met het aantal kavels wordt het aantal kavels bedoeld in de toestand na wijziging van verkaveling (bijvoorbeeld 2 kavels herverdelen in 3 kavels = 3 kavels).

  • 1 kavel: 100,00 EUR dossierkost + kosten openbaar onderzoek 
  • 2 of meer kavels: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per kavel + kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen voor woongelegenheden

Een woongelegenheid is een eenheid waarbinnen één gezin woont (een huis, appartement, ...). Een zorgwoning wordt eveneens als één aparte woongelegenheid beschouwd, wanneer de creatie van de zorgwoning gepaard gaat met het oprichten van een nieuwe constructie ten behoeve van deze zorgwoning. 

  • 1 woongelegenheid: 100,00 EUR dossierkost + eventuele kosten openbaar onderzoek
  • 2 of meer woongelegenheden: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per woongelegenheid + eventuele kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen voor niet-woongelegenheden met een residentieel gebruik
 Niet-woongelegenheden met een residentieel gebruik zijn alle niet-vrijgestelde constructies (i.e. het samenbrengen van materialen) die niet bestemd zijn voor bewoning, zoals bijvoorbeeld garages, tuinbergingen, zwembaden, terrassen,...

  • 1 constructie of meerdere constructies: 100,00 EUR dossierkost + eventuele kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen voor niet-woongelegenheden zonder residentieel gebruik
 Niet-woongelegenheden zonder residentieel gebruik zijn alle niet-vrijgestelde constructies (i.e. het samenbrengen van materialen) die niet bestemd zijn voor bewoning, zoals bijvoorbeeld loodsen, stallen, kmo-units, verhardingen,..

  • 1 constructie: 100,00 EUR dossierkost + eventuele kosten openbaar onderzoek
  • 2 of meerdere constructies: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per bijkomende constructie + eventuele kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvragen voor exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, kleinhandelsactiviteiten of het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie

  • 1 aanvraag: 100,00 EUR dossierkost + eventuele kosten openbaar onderzoek

Wanneer één aanvraag een combinatie van de hierboven aan te vragen activiteiten bevat, is er slechts eenmaal dossierkost verschuldigd. De dossierkost zal met andere woorden niet cumulatief worden berekend en slechts eenmaal per aanvraag verschuldigd zijn. 

De bijkomende dossierkost (150,00 EUR) voor meer dan één kavel, woongelegenheid of constructies voor niet-residentieel gebruik zijn wel cumulatieve kosten en worden bij de verschuldigde dossierkost opgeteld.  

De kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken worden vastgesteld als volgt:

  • aangetekende brieven: 8,00 EUR/stuk
  • publicaties in kranten, weekbladen,...: de werkelijke kostprijs zoals vermeld op factuur van de uitgever.

Artikel 4

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook de instellingen van openbaar nut
  • de Vlaamse huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse huisvestingsmaatschappij erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen
  • inrichtingen bedoeld in artikel 1, 8° van VLAREM I (tijdelijke inrichtingen)
  • inrichtingen geëxploiteerd door maatwerkbedrijven
  • nieuwe aanvragen binnen twee jaar na een geweigerd of ingetrokken dossier.

Artikel 5

De belasting moet na de volledig verklaring van de aanvraag betaald worden.

Artikel 6

De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere aanvullingen.