Terug
Gepubliceerd op 16/12/2022

2022_GR_00200 - Retributies administratieve prestaties 2023-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 12/12/2022 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, schepen; Marijke Van der Moeren, raadslid; Gert Laurijssen, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Maria Van Gorp, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00200 - Retributies administratieve prestaties 2023-2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Els Bijns, Els Potters, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 20
Patrick Van den Borne, André Van Rooy, Filip Segers, Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Gert Laurijssen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Bijns, Els Potters, Els Van Loon, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00200 - Retributies administratieve prestaties 2023-2025 - Goedkeuring 2022_GR_00200 - Retributies administratieve prestaties 2023-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het reglement voor retributies op administratieve prestaties 2023-2025 te wijzigen.

Juridische grond

Artikel 40 en artikel 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing.

Het gemeenteraadsbesluit van 4 april 2022 waarbij de retributies administratieve prestaties 2022-2025 werden vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2022-2025 dat werd vastgesteld in gemeenteraadszitting van 4 april 2022 wordt ingetrokken.

Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2023-2025 wordt vastgesteld als volgt:

Artikel 2

Met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op administratieve prestaties.

Artikel 3

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

1. afgifte van fotokopieën:

  • afgifte van zwart-witfotokopieën aan erkende verenigingen binnen de gemeente:
    • 0,05 EUR per bladzijde zwart-witfotokopie formaat A4
    • 0,10 EUR per bladzijde zwart-witfotokopie formaat A3
  • afgifte van kleurenfotokopieën aan erkende verenigingen binnen de gemeente:
    • 0,25 EUR per bladzijde kleurenkopie formaat A4
    • 0,50 EUR per bladzijde kleurenkopie formaat A3
  • afgifte van afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur:
    • 0,12 EUR per bladzijde fotokopie formaat A4
    • 0,20 EUR per bladzijde fotokopie formaat A3
    • 10,00 EUR per begonnen m² zwart/wit planafdruk (AO-plotter/scanner)
    • 40,00 EUR per begonnen m² kleur planafdruk (AO-plotter/scanner)
    • De afgifte van een digitaal afschrift van bestuursdocumenten is gratis
    • Eigenaren of huurders kunnen eenmalig gratis een afschrift van de bouwplannen verkrijgen indien zij het eigendom of de huur kunnen aantonen.

2. abonnement op gemeenteraadsstukken: 30,00 EUR

3. inlichtingenformulieren voor vastgoedinformatie: 100,00 EUR. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te bepalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

  • de percelen aangrenzend zijn
  • de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
  • er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
  • 4. Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en het afleveren van een afschrift van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekwerk (meer dan 1 uur) en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 60,00 EUR, desgevallend vermeerderd met de retributies op planafdrukken A0-plotter/ scanner (10,00 EUR/begonnen m² zwart/wit, 40,00 EUR/begonnen m² kleur)

    5. ruim opzoekwerk voor stambomen, genealogen, ……… (meer dan 30 minuten): 30,00 EUR per begonnen half uur

    6. afgifte van containerparkkaarten:

    • afgifte van een eerste containerparkkaart per aansluitpunt: 0,00 EUR
    • vanaf de afgifte van een tweede containerparkkaart per aansluitpunt: 10,00 EUR.

    Deze retributie is niet verschuldigd wanneer de containerparkkaart-houder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werden veroorzaakt door of niet het resultaat zijn van enige nalatigheid van zijnentwege.

    7. afgifte van een plastic hoesje (voor identiteitsbewijzen, rijbewijzen, arbeidskaarten): 0,50 EUR/stuk

    8. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het versturen van een dossier in verband met de aanvraag tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit volgens artikel 11, artikel 12bis, en artikel 24, van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 175,00 EUR/dossier

    9. het controleren van de voorwaarden, het registreren en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 25,00 EUR

    10. het registreren en afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 25,00 EUR

    11. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het verwerken van een dossier van voornaamswijziging: 150,00 EUR/dossier, met uitzondering van transgenders: 15,00 EUR/dossier

    12. Het opmaken, controleren en het verwerken van een dossier van ontgraving van de stoffelijke resten van een overledene: 500,00 EUR voor een lichaam en 250,00 EUR voor een urn, uitgezonderd:

    • de opgravingen op last van de gerechtelijke of burgerlijke overheden
    • de opgravingen die collectief gedaan worden bij een ruiming van de begraafplaats.

    13. Het controleren van de voorwaarden, het registreren en aannemen van de huwelijksaangifte: 50,00 EUR. 

    De personen bedoeld in de artikelen 15, §1, vijfde lid en 21, §2, tweede lid, van het Wetboek van de Belgische nationaliteit worden vrijgesteld van de gemeentelijke retributie.

    Artikel 4

    De retributie wordt ingevorderd lastens de begunstigde van de overheidsprestatie.

    Artikel 5

    De particulieren en privéinstellingen, die wensen dat bovenvermelde bescheiden, behoudens afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur, hun per post worden toegezonden, dienen het te betalen bedrag, vermeerderd met de verzendingskosten, vooraf aan de betrokken dienst over te maken.