Terug
Gepubliceerd op 16/12/2022

2022_GR_00201 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2023-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 12/12/2022 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, schepen; Marijke Van der Moeren, raadslid; Gert Laurijssen, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Maria Van Gorp, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00201 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2023-2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Els Bijns, Els Potters, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 20
Patrick Van den Borne, André Van Rooy, Filip Segers, Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Gert Laurijssen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Bijns, Els Potters, Els Van Loon, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00201 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2023-2025 - Goedkeuring 2022_GR_00201 - Belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2023-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nodige wijzigingen kunnen aangebracht worden in het belastingreglement aanvragen omgevingsvergunningen. 

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, en latere wijzigingen.

Artikel 7 van het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijziging en latere wijzigingen.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het gemeenteraadsbesluit van 9 december 2019 waarbij de belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2020-2025 werd vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement voor de belasting op aanvragen omgevingsvergunningen 2020-2025 dat werd vastgesteld in gemeenteraadszitting van 9 december 2019 wordt ingetrokken en opnieuw vastgesteld als volgt:

Met ingang 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op omgevingsvergunningsaanvragen.

De belasting is ook verschuldigd indien de aanvraag niet ingewilligd wordt of ingetrokken wordt. Het bedrag wordt geheven op de initiële aanvraag of het initiële dossier en wordt niet aangepast naar aanleiding van eventuele voorwaarden die worden opgelegd.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of de rechtspersoon die de aanvraag doet. Wordt de aanvraag door twee of meer belanghebbenden gedaan, dan zijn deze solidair en ondeelbaar tot betaling gehouden. 

Artikel 3

De gegevens uit de omgevingsvergunningsaanvraag doen dienst als basis voor de berekening van de belasting. 

De belasting wordt vastgesteld als volgt:

Omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden zonder wegaanleg

  • 1 woongelegenheid: kosten openbaar onderzoek + 100, EUR dossierkost
  • 2 of meer woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per woongelegenheid/niet-residentieel gebouw + kosten openbaar onderzoek

Omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden met wegaanleg

  • 1 woongelegenheid: kosten openbaar onderzoek + 100,00 EUR dossierkost
  • 2 of meer woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per woongelegenheid/niet-residentieel gebouw + kosten openbaar onderzoek
Omgevingsvergunningsaanvraag voor de bijstelling van een verkaveling
Met aantal woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen wordt het aantal woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen bedoeld in de toestand na wijziging van verkaveling (bijvoorbeeld 2 kavels herverdelen in 3 kavels = 3 woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen ).
  • 1 woongelegenheid: kosten openbaar onderzoek + 100,00 EUR dossierkost
  • 2 of meer woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per woongelegenheid/niet-residentieel gebouw + kosten openbaar onderzoek
Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen
Een woongelegenheid is een eenheid waarbinnen één gezin woont (een huis, appartement, ...). Een zorgwoning wordt eveneens als één woongelegenheid beschouwd. 
  • 1 woongelegenheid: eventuele kosten openbaar onderzoek + 100,00 EUR dossierkost
  • 2 of meer woongelegenheden/niet-residentiële gebouwen: 100,00 EUR dossierkost + 150,00 EUR per woongelegenheid/niet-residentieel gebouw + eventuele kosten openbaar onderzoek
De kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken bij omgevingsvergunningen worden vastgesteld als volgt:
  • aangetekende brieven: 8,00 EUR/stuk
  • publicaties in kranten, weekbladen, ...: de werkelijke kostprijs zoals vermeld op factuur van de uitgever. 

Artikel 4

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook de instellingen van openbaar nut
  • de Vlaamse huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse huisvestingsmaatschappij erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen
  • inrichtingen bedoeld in artikel 1, 8° van VLAREM I (tijdelijke inrichtingen)
  • inrichtingen geëxploiteerd door beschutte werkplaatsen
  • nieuwe aanvragen binnen twee jaar na een geweigerd of ingetrokken dossier.

Artikel 5

De belasting moet na de volledig verklaring van de aanvraag betaald worden.

Artikel 6

De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere aanvullingen.