In het kader van de weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat dient een wadi/bufferbekken aangelegd te worden op een deel van het perceel (1e afdeling, sectie A, nr. 4/P/67), in eigendom van Elia Transmission, Belgium, Léon Monnoyerkaai 3, 1000 Brussel.
De goedkeuring van het ontwerp van overeenkomst van opstalrecht voor een deel (1 152 m2, gelegen naast de Kanaaldijk, 2380 Ravels) van het perceel (1e afdeling, sectie A, nr. 4/P/67), in eigendom van Elia Transmission, Belgium, Léon Monnoyerkaai 3, 1000 Brussel, voor het aanleggen van een wadi/bufferbekken in het kader van de weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat.
Aanstelling van Notura, geassocieerde notarissen, Moleneinde 14, 2381 Ravels, ingevolge artikel 17: Authentieke akte van het ontwerp van overeenkomst.
Door het afkoppelen en hergebruik van hemelwater worden rioleringsstelsels minder belast. Gezien de prognoses omtrent het klimaat, met een steeds hevigere regenval, dient tijdig te worden ingespeeld op (tijdelijke) overbelasting van het rioleringsstelsel.
Door in te zetten op afkoppeling van regenwater wordt er eveneens een efficiënter waterbeleid gevoerd.
Het lokaal bestuur Ravels wenst dan ook haar inwoners aan te moedigen om op een ecologische en efficiënte manier om te gaan met water en geeft een premie voor het afkoppelen van hemelwater bij de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
Woningen of woongebouwen die reeds een bestaande aansluiting hebben kunnen een afkoppelingspremie aanvragen bij Pidpa-HidroRio. Aangezien er hier geen aansluitingsrecht verschuldigd is komt de afkoppelingspremie van Pidpa-HidroRio tegemoet aan de kosten voor afkoppeling op privéterrein.
Wanneer een woning of woongebouw nog niet is aangesloten op een rioleringsstelsel, is bij het aanleggen van riolering een aansluitrecht verschuldigd aan de rioolbeheerder (Pidpa). Het verschuldigde aansluitingsrecht en de afkoppelingspremie van Pidpa-HidroRio heffen elkaar op wanneer er correct afgekoppeld is, waardoor er in feite geen tussenkomst meer is in de kosten voor de afkoppelingswerken. Door het toekennen van een premie worden eigenaars gestimuleerd om de afkoppelingswerken op privéterrein uit te voeren. Het lokaal bestuur wenst op deze manier tussen te komen in de kosten die eigenaars maken ten gevolge van de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden de hierna vermelde begrippen:
Doelstelling
Het lokaal bestuur Ravels voorziet een premie voor de afkoppeling van hemelwater op privéterrein bij de eerste aansluiting na de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
Het afkoppelen van hemelwater is niet enkel verplicht volgens de geldende wetgeving maar heeft ook verschillende voordelen:
§2.1 DWA riolering:
§2.2 RWA riolering:
Premie
§3.1 Binnen de perken van de toegekende middelen verbindt het lokaal bestuur zich ertoe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien voor het toekennen van een premie voor de afkoppeling van hemelwater op privéterrein bij de eerste aansluiting na de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
§3.2 De hieronder vermelde premies zijn cumuleerbaar met premies toegekend door andere overheden op voorwaarde dat het totale bedrag van de bekomen premies 90% van de totale kostprijs niet overschrijdt. Indien dit percentage overschreden wordt, zal het bedrag van de lokale premie in verhouding worden verminderd.
Premiebedrag
De premie bedraagt 500,00 EUR.
Toekenningsvoorwaarden
Een woning die cumulatief voldoet aan de hierna vermelde voorwaarden, komt in aanmerking voor een premie:
De premie wordt toegekend aan de aanvrager die ofwel:
De woning of het woongebouw waar de werken worden uitgevoerd, dient op het grondgebied van de gemeente Ravels gelegen te zijn en als hoofdverblijfplaats dienen.
De premie kan alleen toegekend worden voor vergunde of vergund geachte en hoofdzakelijk vergunde gebouwen, zoals bedoeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De vigerende stedenbouwkundige voorschriften dienen nageleefd te worden en de installatie moet beantwoorden aan de regels van goed vakmanschap en in overeenstemming zijn met bestaande wetten, reglementen en verordeningen.
De werken worden uitgevoerd aan de hand van het afkoppelingsadvies. Dit advies zal door een afkoppelingsdeskundige opgemaakt worden. De kosten van deze afkoppelingsdeskundige zijn ten laste van Pidpa-riolering.
Na uitvoering van de afkoppelingswerken zullen deze gekeurd worden en bij een correcte uitvoering zal er dan ook een conforme keuring afgeleverd worden.
Aanvraag premie
De aanvraag voor het bekomen van de premie wordt ingediend bij het gemeentebestuur na de keuring van de afkoppeling.
Voor het aanvragen van de premie moet gebruik gemaakt worden van het premieaanvraagformulier dat door het lokaal bestuur ter beschikking wordt gesteld.
In het geval van een woning wordt de premie slechts eenmalig toegekend per adres. Indien de aanvrager geen eigenaar is van de woning waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zich akkoord verklaren.
In het geval van een woongebouw:
Indien de aanvrager(s) geen eigenaar(s) is (zijn) van het woongebouw waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zijn (hun) akkoord verklaren.
Ontvankelijkheid
Om ontvankelijk te zijn, omvat uw aanvraagdossier minstens:
De keuringsdatum mag niet meer dan 6 maanden verstreken zijn bij ontvangst. Het aanvraagdossier dient met een aangetekend schrijven verstuurd te worden of tegen ontvangstbewijs op de dienst omgeving afgegeven te worden.
Beslissing
Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren die niet beantwoorden aan de voorwaarden van dit reglement.
Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren indien het voorziene bedrag onder artikel 3 wordt overschreden.
Onderhoudsplicht en sancties
De aanvrager verbindt zich ertoe om de afkoppeling goed te onderhouden en gedurende minimum 10 jaar in optimale staat van werking te houden. Bij eventuele aanpassingen van afvoeren op privéterrein dienen de voorwaarden tot afkoppeling strikt in acht genomen te worden. Gebeurt dat niet, dan kan de premie teruggevorderd worden.
Controle
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Vooraleer over te gaan tot de uitbetaling van de premie zal het lokaal bestuur zich ervan vergewissen dat aan de toekenningsvoorwaarden voldaan is. Blijken deze voorwaarden niet nageleefd, dan zal de premie niet uitgekeerd worden. Het is de eigenaar vooralsnog toegestaan om de nodige aanpassingen door te voeren om voor de premie in aanmerking te komen.
Looptijd
Dit reglement heeft een looptijd vanaf 1 juli 2022.
Door het toekennen van een premie worden particulieren gestimuleerd om een hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening te voorzien.
Het plaatsen van een hemelwaterinstallatie beperkt het gebruik van leidingwater voor doeleinden waarvoor het niet bedoeld is, zoals het spoelen van het toilet, het sproeien van de tuin of het wassen van kledij.
Een infiltratievoorziening zorgt voor een vermindering in de verontreiniging van het oppervlaktewater en zorgt voor minder overlast in de rioleringen bij hevige regenval.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden de hierna vermelde begrippen:
Doelstelling
Het lokaal bestuur Ravels heeft beslist om een premie voor de aanleg van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorziening te voorzien.
Het aanleggen van een hemelwaterinstallatie of infiltratievoorziening biedt namelijk verschillende voordelen:
§2.1 Hemelwaterinstallatie
§2.2 Infiltratievoorziening
Bovendien kan een infiltratievoorziening probleemloos worden gecombineerd met een regenton.
Premie
§3.1 Binnen de perken van de door de toegekende middelen verbindt het lokaal bestuur zich ertoe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien voor het toekennen van een premie voor de aanleg van een hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening.
§3.2 De hieronder vermelde premies zijn cumuleerbaar met premies toegekend door andere overheden op voorwaarde dat het totale bedrag van de bekomen premies 90% van de totale kostprijs niet overschrijdt. Indien dit percentage overschreden wordt, zal het bedrag van de premie van het lokaal bestuur in verhouding worden verminderd.
Premiebedrag
§4.1 Hemelwaterinstallatie
Wanneer het gaat om de plaatsing van een hemelwaterinstallatie bij een nieuwbouwwoning of een ingrijpende uitbreiding of renovatie, waarbij de plaatsing ervan verplicht is op grond van de hemelwaterverordening, wordt geen premie toegekend.
Wanneer het gaat om een bestaande woning, waarbij geen vergunningsplichtige werken worden uitgevoerd die de hemelwaterverordening van toepassing maken, bedraagt de premie 500,00 EUR voor de plaatsing van een eerste hemelwaterput voorzien van operationele pompinstallatie en mits aansluiting van minstens 1 WC of 1 wasmachine en 1 of meerdere bijkomende aftappunten. Een pompinstallatie is niet verplicht indien de verschillende aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.
Indien een operationele pompinstallatie met aansluiting op minstens 1 WC of 1 wasmachine en 1 of meerdere bijkomende aftappunten wordt geïnstalleerd op een bestaande hemelwaterput waarbij een dergelijke installatie nog niet verplicht was bij de aanleg ervan, bedraagt de premie 250,00 EUR.
§4.2 Infiltratievoorziening
Wanneer het gaat om de plaatsing van een infiltratievoorziening bij een nieuwbouwwoning of een ingrijpende uitbreiding of renovatie, waarbij de plaatsing ervan verplicht is op grond van de hemelwaterverordening, wordt geen premie toegekend.
Wanneer het gaat om een bestaande woning, waarbij geen vergunningsplichtige werken worden uitgevoerd die de hemelwaterverordening van toepassing maken, bedraagt de premie 250,00 EUR voor de plaatsing van een eerste infiltratievoorziening. Deze premie kan gelijktijdig worden aangevraagd met de premie voor de plaatsing van een eerste hemelwaterinstallatie, zodat een maximale premie van 750,00 EUR wordt toegekend bij de gelijktijdige plaatsing van een eerste hemelwaterinstallatie én een eerste infiltratievoorziening.
Toekenningsvoorwaarden
De premie wordt toegekend aan de aanvrager die ofwel:
De woning of het woongebouw waar de werken worden uitgevoerd, dient op het grondgebied van de gemeente Ravels gelegen te zijn en als hoofverblijfplaats dienen. De premie kan alleen toegekend worden voor vergunde of vergund geachte en hoofdzakelijk vergunde gebouwen, zoals bedoeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De vigerende stedenbouwkundige voorschriften dienen nageleefd te worden en de installatie moet beantwoorden aan de regels van goed vakmanschap en in overeenstemming zijn met bestaande wetten, reglementen en verordeningen. In voorkomend geval moet tijdig een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd worden. Indien geen vergunning voor de werken vereist is, dient de hemelwaterinstallatie steeds te voldoen aan de richtlijnen van het gewestelijk stedenbouwkundige verordening hemelwater en het technisch achtergronddocument.
De plaatsing dient te gebeuren door een aannemer.
De hemelwaterput en/of de infiltratievoorziening zoals bedoeld in artikel 3 dienen te voldoen aan de richtlijnen zoals bepaald in ‘Krachtlijnen voor een geïntegreerd rioleringsbeleid in Vlaanderen’, meer bepaald de ‘code van goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen’.
Het volume van de hemelwaterput dient in overeenstemming te zijn met de aangesloten dakoppervlakte. Aan de hand van onderstaande tabel kan de minimuminhoud van de tank bepaald worden:
Horizontale dakoppervlakte (in m²) | Minimale tankinhoud (in L) |
0 – 100 | 5 000 |
101 – 120 | 6 000 |
121 – 140 | 7 000 |
141 – 160 | 8 000 |
160 – 180 | 9 000 |
181 – 200 | 10 000 |
>200 | 5 000 per 100 m2 |
Het hergebruik van het in de hemelwaterput opgevangen water is verplicht door middel van een aangesloten pompinstallatie met een minimale aansluiting van 1 WC of wasmachine, en 1 extra aftappunt. De overloop van de hemelwaterput mag enkel aangesloten worden op een gemengd rioleringsstelsel indien er geen andere mogelijkheid is. In geval van een bijvulsysteem, moet dit volledig gescheiden zijn met het drinkwaternet. Een pompinstallatie is niet verplicht indien de verschillende aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.
Aanvraag premie
De aanvraag voor het bekomen van de premie wordt ingediend bij het gemeentebestuur na de aanleg van de installatie.
Voor het aanvragen van de premie moet gebruik gemaakt worden van het premieaanvraagformulier dat door de gemeente ter beschikking wordt gesteld.
In het geval van een woning wordt de premie slechts eenmalig toegekend per adres. Indien
de aanvrager geen eigenaar is van de woning waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zijn (hun) akkoord verklaren.
In het geval van een woongebouw:
Indien de aanvrager(s) geen eigenaar(s) is (zijn) van het woongebouw waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zich akkoord verklaren.
Ontvankelijkheid
Om ontvankelijk te zijn, omvat uw aanvraagdossier minstens:
De factuurdatum mag niet meer dan 6 maanden verstreken zijn bij ontvangst. Het aanvraagdossier dient met een aangetekend schrijven verstuurd te worden of tegen ontvangstbewijs op de dienst omgeving afgegeven te worden.
Beslissing
Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren die niet beantwoorden aan de voorwaarden van dit reglement.
Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren indien het voorziene bedrag onder artikel 3 wordt overschreden.
Onderhoudsplicht en sancties
De aanvrager verbindt zich ertoe om de hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening goed te onderhouden en gedurende minimum 10 jaar in optimale staat van werking te houden. Gebeurt dit niet, dan kan de premie teruggevorderd worden.
Controle
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Vooraleer over te gaan tot de uitbetaling van de premie zal het lokaal bestuur zich ervan vergewissen dat aan de toekenningsvoorwaarden voldaan is. Blijken deze voorwaarden niet nageleefd, dan zal de premie niet uitgekeerd worden. Het is de eigenaar vooralsnog toegestaan om de nodige aanpassingen door te voeren om voor de premie in aanmerking te komen.
Looptijd
Dit reglement wordt van kracht vanaf 1 juli 2022.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het reglement voor retributies op administratieve prestaties 2021-2025 te wijzigen.
Artikel 40 en artikel 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 18 van het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004.
Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 6 november 2017 waarbij het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen werd vastgesteld.
Het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 waarbij de retributies administratieve prestaties 2021-2025 werden vastgesteld.
Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2021-2025 zoals vastgesteld in gemeenteraadszitting van 13 december 2021 wordt opgeheven.
Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2022-2025 wordt vastgesteld als volgt:
Met ingang van heden en tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op administratieve prestaties.
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
1. afgifte van fotokopieën:
2. abonnement op gemeenteraadsstukken: 30,00 EUR
3. inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en het afleveren van een afschrift van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekwerk (meer dan 1 uur) en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 40,00 EUR, desgevallend vermeerderd met de retributies op planafdrukken A0-plotter/ scanner (10,00 EUR/begonnen m² zwart/wit, 40,00 EUR/begonnen m² kleur)
4. ruim opzoekwerk voor stambomen, genealogen, ……… (meer dan 30 minuten): 30,00 EUR per begonnen half uur
5. afgifte van containerparkkaarten:
Deze retributie is niet verschuldigd wanneer de containerparkkaart-houder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werden veroorzaakt door of niet het resultaat zijn van enige nalatigheid van zijnentwege.
6. afgifte van een plastic hoesje (voor identiteitsbewijzen, rijbewijzen, arbeidskaarten): 0,25 EUR/stuk
7. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het versturen van een dossier in verband met de aanvraag tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit volgens artikel 11, artikel 12bis, en artikel 24, van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 150,00 EUR/dossier
8. het controleren van de voorwaarden, het registreren en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20,00 EUR
9. het registreren en afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 20,00 EUR
10. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het verwerken van een dossier van voornaamswijziging: 150,00 EUR/dossier, met uitzondering van transgenders: 15,00 EUR/dossier
11. Het opmaken, controleren en het verwerken van een dossier van ontgraving van de stoffelijke resten van een overledene: 500,00 EUR voor een lichaam en 250,00 EUR voor een urn, uitgezonderd:
12. Het controleren van de voorwaarden, het registreren en aannemen van de huwelijksaangifte: 20,00 EUR.
De personen bedoeld in de artikelen 15, §1, vijfde lid en 21, §2, tweede lid, van het Wetboek van de Belgische nationaliteit worden vrijgesteld van de gemeentelijke retributie.
De retributie wordt ingevorderd lastens de begunstigde van de overheidsprestatie.
De particulieren en privéinstellingen, die wensen dat bovenvermelde bescheiden, behoudens afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur, hun per post worden toegezonden, dienen het te betalen bedrag, vermeerderd met de verzendingskosten, vooraf aan de betrokken dienst over te maken.
De nodige wijzigingen kunnen aangebracht worden in het belastingreglement afgifte administratieve stukken.
Het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 waarbij de belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025 werd vastgesteld.
Het reglement 'Belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025' zoals vastgesteld in gemeenteraadszitting van 13 december 2021 wordt opgeheven.
Vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere administratieve stukken en op administratieve prestaties.
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op hun verzoek of ambtshalve worden uitgereikt of op wiens verzoek de prestaties worden geleverd.
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
De belasting wordt contant ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk.
Wat betreft de identiteitsdocumenten, verblijfsdocumenten en rijbewijzen, wordt de belasting geheven op het ogenblik van de aanvraag.
De kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken bij aanvragen om stedenbouwkundige vergunningen of milieuvergunningen worden door betrokkenen overgeschreven op de door het gemeentebestuur aangeduide bankrekening, nadat betrokkene een factuur met de werkelijke kosten werd bezorgd.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij aanvraag kan afgegeven worden.
Zijn van deze belasting vrijgesteld:
De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het leefloon is, zijn ook van de belasting vrijgesteld voor de stukken die ze nodig hebben wanneer ze naar een betrekking solliciteren (de belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor vrijstelling in aanmerking komen en dat ze de bescheiden waarvoor de belastingvrijstelling wordt gevraagd, bij het solliciteren nodig hebben).
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan een betaling ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.
De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere aanvullingen.