Terug
Gepubliceerd op 06/07/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/04/2022 - 20:15 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Gert Laurijssen, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Segers, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00041 - Weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat: overeenkomst opstalrecht - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur
Afwezig
Filip Segers, voorzitter; Gert Laurijssen, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid
Secretaris
Chris Bax, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00041 - Weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat: overeenkomst opstalrecht - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 18
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00041 - Weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat: overeenkomst opstalrecht - Goedkeuring

2022_GR_00041 - Weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat: overeenkomst opstalrecht - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat dient een wadi/bufferbekken aangelegd te worden op een deel van het perceel (1e afdeling, sectie A, nr. 4/P/67), in eigendom van Elia Transmission, Belgium, Léon Monnoyerkaai 3, 1000 Brussel.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De goedkeuring van het ontwerp van overeenkomst van opstalrecht voor een deel (1 152 m2, gelegen naast de Kanaaldijk, 2380 Ravels) van het perceel (1e afdeling, sectie A, nr. 4/P/67), in eigendom van Elia Transmission, Belgium, Léon Monnoyerkaai 3, 1000 Brussel, voor het aanleggen van een wadi/bufferbekken in het kader van de weg- en rioleringswerken Kanaaldijk-Vaartstraat.

Artikel 2

Aanstelling van Notura, geassocieerde notarissen, Moleneinde 14, 2381 Ravels, ingevolge artikel 17: Authentieke akte van het ontwerp van overeenkomst.

2.

2022_GR_00045 - Sint-Valentinuskerk Poppel: wijziging kerkenbeleidsplan

Goedgekeurd
2.

2022_GR_00045 - Sint-Valentinuskerk Poppel: wijziging kerkenbeleidsplan

2022_GR_00045 - Sint-Valentinuskerk Poppel: wijziging kerkenbeleidsplan
3.

2022_GR_00042 - Gemeentelijk klimaatactieplan 2022-2030 - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2022_GR_00042 - Gemeentelijk klimaatactieplan 2022-2030 - Goedkeuring

2022_GR_00042 - Gemeentelijk klimaatactieplan 2022-2030 - Goedkeuring
4.

2022_GR_00047 - Toelagereglement: premies voor het afkoppelen van hemelwater - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur
Afwezig
Gert Laurijssen, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid
Secretaris
Chris Bax, algemeen directeur
Voorzitter
Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00047 - Toelagereglement: premies voor het afkoppelen van hemelwater - Goedkeuring
Aanwezig
Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 19
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00047 - Toelagereglement: premies voor het afkoppelen van hemelwater - Goedkeuring

2022_GR_00047 - Toelagereglement: premies voor het afkoppelen van hemelwater - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door het afkoppelen en hergebruik van hemelwater worden rioleringsstelsels minder belast. Gezien de prognoses omtrent het klimaat, met een steeds hevigere regenval, dient tijdig te worden ingespeeld op (tijdelijke) overbelasting van het rioleringsstelsel. 

Door in te zetten op afkoppeling van regenwater wordt er eveneens een efficiënter waterbeleid gevoerd. 

Het lokaal bestuur Ravels wenst dan ook haar inwoners aan te moedigen om op een ecologische en efficiënte manier om te gaan met water en geeft een premie voor het afkoppelen van hemelwater bij de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.  

Woningen of woongebouwen die reeds een bestaande aansluiting hebben kunnen een afkoppelingspremie aanvragen bij Pidpa-HidroRio. Aangezien er hier geen aansluitingsrecht verschuldigd is komt de afkoppelingspremie van Pidpa-HidroRio tegemoet aan de kosten voor afkoppeling op privéterrein. 

Wanneer een woning of woongebouw nog niet is aangesloten op een rioleringsstelsel, is bij het aanleggen van riolering een aansluitrecht verschuldigd aan de rioolbeheerder (Pidpa). Het verschuldigde aansluitingsrecht en de afkoppelingspremie van Pidpa-HidroRio heffen elkaar op wanneer er correct afgekoppeld is, waardoor er in feite geen tussenkomst meer is in de kosten voor de afkoppelingswerken. Door het toekennen van een premie worden eigenaars gestimuleerd om de afkoppelingswerken op privéterrein uit te voeren. Het lokaal bestuur wenst op deze manier tussen te komen in de kosten die eigenaars maken ten gevolge van de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. 

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van dit reglement gelden de hierna vermelde begrippen:

  • Hemelwater: verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater.
  • Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater: www.vmm.be/wetgeving/hemelwaterverordening 
  • Technisch achtergronddocument bij de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater (versie 4, sept. 2016): www.vmm.be/wetgeving/achtergronddocument-hemelwaterverordening 
  • Waterwegwijzer bouwen en verbouwen. www.vmm.be/publicaties/waterwegwijzerbouwen-enverbouwen 
  • Woning: gebouw dat volgens de stedenbouwkundige vergunning wonen als hoofdbestemming heeft;
  • Woongebouw: gebouw dat meerdere woningen omvat, en dat volgens de stedenbouwkundige vergunning wonen als hoofdbestemming heeft.
  • Hemelwaterput: reservoir voor de opvang en eventueel hergebruik van hemelwater.
  • Openbare riolering: het geheel van openbare leidingen en/of greppels bestemd voor het gemengd opvangen en transporteren van afvalwater (DWA) en hemelwater (RWA).
  • DWA-leidingen: leidingen van een gescheiden rioleringsstelsel die enkel dienen voor het opvangen en transport van afvalwaters (Droog Weer Afvoer)
  • RWA-leidingen: leidingen van een gescheiden rioleringsstelsel die enkel dienen voor het opvangen en transporteren van hemelwater.
  • Inwonerequivalent: aantal inwoners dat binnen een projectzone wordt aangesloten op het gescheiden rioleringsstelsel; (IE)
  • kunstmatige afvoerweg van hemelwater: greppels, grachten, duikers en leidingen bestemd voor het afvoeren van hemelwater, bemalingswater en eventueel ook gezuiverd afvalwater, indien dit laatste behandeld is conform de van toepassing zijnde wetgeving.
  • Afkoppelingsdeskundige: bureau aangesteld door gemeente en rioolbeheerder die voor iedere aan te sluiten woning een individueel advies opmaakt in overleg met de eigenaar. Dit advies zal door de eigenaar ondertekend worden zodat voor alle partijen duidelijk is welke werken er dienen te gebeuren om de afkoppelingswerken correct uit te voeren en een conforme keuring te verkrijgen.
  • Conforme keuring: na de werken uitgevoerd te hebben moet er door de eigenaar een keuring van zijn installatie gevraagd worden. Bij een correcte afkoppeling zal een conform keuringsattest afgeleverd worden. Kosten voor de éérste keuring vallen ten laste van Pidpa-riolering. Een eventuele herkeuring door slechte uitvoering van de afkoppeling is ten laste van de aanvrager (eigenaar).

Artikel 2

Doelstelling

Het lokaal bestuur Ravels voorziet een premie voor de afkoppeling van hemelwater op privéterrein bij de eerste aansluiting na de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

Het afkoppelen van hemelwater is niet enkel verplicht volgens de geldende wetgeving maar heeft ook verschillende voordelen:

§2.1 DWA riolering:

  • Door het afkoppelen vermindert de druk op bestaande of nieuw aan te leggen rioleringsstelsels en daarbij het risico op overstorten van vervuild hemelwater bij hevige regenval.
  • Ontwerpen worden berekend aan de hand van gegevens van aan te sluiten aantal IE’s, de maximale capaciteit van de DWA is dan ook enkel berekend op de afvoer van afvalwater, geen hemelwater.

 §2.2 RWA riolering:

  • Door hemelwater af te koppelen, maximaal te bufferen en hergebruiken wordt de grondwatertafel aangevuld.
  • Door hemelwater vertraagd en gescheiden af te voeren wordt de waterkwaliteit van het oppervlakte sterk verbeterd.
  • Het vermijden van de indringing van vervuild water.

Artikel 3

Premie

§3.1 Binnen de perken van de toegekende middelen verbindt het lokaal bestuur zich ertoe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien voor het toekennen van een premie voor de afkoppeling van hemelwater op privéterrein bij de eerste aansluiting na de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

 §3.2 De hieronder vermelde premies zijn cumuleerbaar met premies toegekend door andere overheden op voorwaarde dat het totale bedrag van de bekomen premies 90% van de totale kostprijs niet overschrijdt. Indien dit percentage overschreden wordt, zal het bedrag van de lokale premie in verhouding worden verminderd.

Artikel 4

Premiebedrag

De premie bedraagt 500,00 EUR.

Artikel 5

Toekenningsvoorwaarden

Een woning die cumulatief voldoet aan de hierna vermelde voorwaarden, komt in aanmerking voor een premie:

  • De woning is voor de inwerkingtreding van dit reglement niet aangesloten op een rioleringsstelsel;
  • Er wordt voor het eerst riolering aangelegd in de straat waaraan de woning gelegen is en de woning moet verplicht worden aangesloten op de nieuwe riolering;
  • Het betreft een bestaande woning, d.w.z. een woning dewelke reeds werd gebouwd voordat de rioleringswerken werden opgestart;
  • De eigenaar/huurder/gebruiker van de woning wordt verplicht het hemelwater af te koppelen naar aanleiding van de eerste aansluiting van riolering in de straat waaraan de woning is gelegen;
  • Van de afkoppeling is een conform keuringsattest beschikbaar.

 

De premie wordt toegekend aan de aanvrager die ofwel:

  • een natuurlijke persoon (particulier) en eigenaar van de woning is;
  • een natuurlijke persoon (particulier) en gebruiker of huurder van de woning is.

 

De woning of het woongebouw waar de werken worden uitgevoerd, dient op het grondgebied van de gemeente Ravels gelegen te zijn en als hoofdverblijfplaats dienen.

 

De premie kan alleen toegekend worden voor vergunde of vergund geachte en hoofdzakelijk vergunde gebouwen, zoals bedoeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

 

De vigerende stedenbouwkundige voorschriften dienen nageleefd te worden en de installatie moet beantwoorden aan de regels van goed vakmanschap en in overeenstemming zijn met bestaande wetten, reglementen en verordeningen. 

 

De werken worden uitgevoerd aan de hand van het afkoppelingsadvies. Dit advies zal door een afkoppelingsdeskundige opgemaakt worden. De kosten van deze afkoppelingsdeskundige zijn ten laste van Pidpa-riolering.

 

Na uitvoering van de afkoppelingswerken zullen deze gekeurd worden en bij een correcte uitvoering zal er dan ook een conforme keuring afgeleverd worden.

Artikel 6

Aanvraag premie

De aanvraag voor het bekomen van de premie wordt ingediend bij het gemeentebestuur na de keuring van de afkoppeling.

 

Voor het aanvragen van de premie moet gebruik gemaakt worden van het premieaanvraagformulier dat door het lokaal bestuur ter beschikking wordt gesteld.

 

In het geval van een woning wordt de premie slechts eenmalig toegekend per adres. Indien de aanvrager geen eigenaar is van de woning waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zich akkoord verklaren.

 

In het geval van een woongebouw:

  • wordt de premie slechts eenmalig toegekend per woongebouw, indien één eigenaar de werken laat uitvoeren en betaalt. Bij verschillende eigenaars, dienen de overige eigenaar zich wel schriftelijk akkoord te verklaren door het medeondertekenen van het aanvraagformulier
  • bij meerdere aanvragers wordt de premie slechts eenmalig toegekend per adres. De premie wordt dan verdeeld onder aanvragers in verhouding tot hun aandeel in de totale eindfactuur. Elke eigenaar dient dan een aparte premieaanvraag in te dienen.

 

Indien de aanvrager(s) geen eigenaar(s) is (zijn) van het woongebouw waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zijn (hun) akkoord verklaren.

Artikel 7

Ontvankelijkheid

Om ontvankelijk te zijn, omvat uw aanvraagdossier minstens:

  1. Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
  2. Een kopie van de conforme keuring;
  3. Een situatietekening van de installatie met vermelding van de ligging van de RWA-leidingen en aanduiding van het eventuele lozingspunt op openbaar terrein.
  4. Een kopie van de stedenbouwkundige vergunning.

 

De keuringsdatum mag niet meer dan 6 maanden verstreken zijn bij ontvangst. Het aanvraagdossier dient met een aangetekend schrijven verstuurd te worden of tegen ontvangstbewijs op de dienst omgeving afgegeven te worden.

Artikel 8

Beslissing

Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren die niet beantwoorden aan de voorwaarden van dit reglement.

 

Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren indien het voorziene bedrag onder artikel 3 wordt overschreden.

Artikel 9

Onderhoudsplicht en sancties

De aanvrager verbindt zich ertoe om de afkoppeling goed te onderhouden en gedurende minimum 10 jaar in optimale staat van werking te houden. Bij eventuele aanpassingen van afvoeren op privéterrein dienen de voorwaarden tot afkoppeling strikt in acht genomen te worden. Gebeurt dat niet, dan kan de premie teruggevorderd worden.

Artikel 10

Controle

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

 

Vooraleer over te gaan tot de uitbetaling van de premie zal het lokaal bestuur zich ervan vergewissen dat aan de toekenningsvoorwaarden voldaan is. Blijken deze voorwaarden niet nageleefd, dan zal de premie niet uitgekeerd worden. Het is de eigenaar vooralsnog toegestaan om de nodige aanpassingen door te voeren om voor de premie in aanmerking te komen.

Artikel 11

Looptijd

Dit reglement heeft een looptijd vanaf 1 juli 2022.

5.

2022_GR_00048 - Toelagereglement: premies voor hemelwateropvang- en infiltratievoorzieningen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur
Afwezig
Gert Laurijssen, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid
Secretaris
Chris Bax, algemeen directeur
Voorzitter
Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00048 - Toelagereglement: premies voor hemelwateropvang- en infiltratievoorzieningen - Goedkeuring
Aanwezig
Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 19
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00048 - Toelagereglement: premies voor hemelwateropvang- en infiltratievoorzieningen - Goedkeuring

2022_GR_00048 - Toelagereglement: premies voor hemelwateropvang- en infiltratievoorzieningen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door het toekennen van een premie worden particulieren gestimuleerd om een hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening te voorzien.

Het plaatsen van een hemelwaterinstallatie beperkt het gebruik van leidingwater voor doeleinden waarvoor het niet bedoeld is, zoals het spoelen van het toilet, het sproeien van de tuin of het wassen van kledij.

Een infiltratievoorziening zorgt voor een vermindering in de verontreiniging van het oppervlaktewater en zorgt voor minder overlast in de rioleringen bij hevige regenval.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van dit reglement gelden de hierna vermelde begrippen:

  • Hemelwater: verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater.
  • Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater www.vmm.be/wetgeving/hemelwaterverordening
  • Technisch achtergronddocument bij de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater (versie 4, sept. 2016); www.vmm.be/wetgeving/achtergronddocument-hemelwaterverordening
  • Waterwegwijzer bouwen en verbouwen. https://www.vmm.be/publicaties/waterwegwijzer-bouwen-en-verbouwen)
  • Hemelwaterput of hemelwatertank: reservoir voor het opvangen en stockeren van hemelwater;
  • Hemelwaterinstallatie: het geheel van hemelwaterput of -tank met bijhorende leiding- en pompsysteem, filters,… met het oog op het hergebruik van hemelwater;
  • Buffervoorziening: een voorziening voor het bufferen van hemelwater met een vertraagde afvoer en een noodoverlaat;
  • Infiltratie: het doorsijpelen van hemelwater in de bodem;
  • Infiltratievoorziening: een buffervoorziening waarbij de vertraagde afvoer gebeurt door infiltratie;
  • Bestaande woning: woning waarbij de plaatsing van een hemelwaterput, -tank of -installatie en/of een infiltratievoorziening niet verplicht was op grond van de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater en volgens de omzendbrief met betrekking tot de vaststelling van de codes van goede praktijk voor de herwaardering van grachtenstelsels en voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen van 23 maart 1999 ten tijde van het verkrijgen van de stedenbouwkundige vergunning voor de bouw en/of ingrijpende renovatie ervan;
  • Woning: huis dat volgens de stedenbouwkundige vergunning wonen als hoofdbestemming heeft;
  • Woongebouw: gebouw dat meerdere woningen omvat, en dat volgens de stedenbouwkundige vergunning wonen als hoofdbestemming heeft.

Artikel 2

Doelstelling

Het lokaal bestuur Ravels heeft beslist om een premie voor de aanleg van hemelwaterinstallaties en infiltratievoorziening te voorzien.

 

Het aanleggen van een hemelwaterinstallatie of infiltratievoorziening biedt namelijk verschillende voordelen:

§2.1 Hemelwaterinstallatie

  • Opvangvoorzieningen van hemelwater beperken het afvloeien van hemelwater naar de riolering of het openbaar hydrografisch net, waardoor deze minder belast worden. Hierdoor kan overlast door water voorkomen of beperkt worden;
  • Door het opvangen van hemelwater daalt het verbruik van leidingwater. Hierdoor daalt de waterfactuur, omdat men bij de berekening van de milieubelasting rekening houdt met het leidingwaterverbruik;
  • Door hemelwater te gebruiken voor het doorspoelen van de WC of het gebruik van de wasmachine, wordt er minder water van hoge kwaliteit (leidingwater) gebruikt voor laagwaardige toepassingen. Hemelwater is zachter dan leidingwater en veroorzaakt minder slijtage aan de toestellen.

 

§2.2 Infiltratievoorziening

  • Een vermindering in de verontreiniging van het oppervlaktewater;
  • Een verlaging van de piekdebieten;
  • Een verhoging van het rendement van rioolwaterzuiveringinstallaties;
  • Een beperking van de indringing van zout water;

 

Bovendien kan een infiltratievoorziening probleemloos worden gecombineerd met een regenton.

Artikel 3

Premie

§3.1 Binnen de perken van de door de toegekende middelen verbindt het lokaal bestuur zich ertoe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien voor het toekennen van een premie voor de aanleg van een hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening. 

 

§3.2 De hieronder vermelde premies zijn cumuleerbaar met premies toegekend door andere overheden op voorwaarde dat het totale bedrag van de bekomen premies 90% van de totale kostprijs niet overschrijdt. Indien dit percentage overschreden wordt, zal het bedrag van de premie van het lokaal bestuur in verhouding worden verminderd.

Artikel 4

Premiebedrag

§4.1 Hemelwaterinstallatie

Wanneer het gaat om de plaatsing van een hemelwaterinstallatie bij een nieuwbouwwoning of een ingrijpende uitbreiding of renovatie, waarbij de plaatsing ervan verplicht is op grond van de hemelwaterverordening, wordt geen premie toegekend.

 

Wanneer het gaat om een bestaande woning, waarbij geen vergunningsplichtige werken worden uitgevoerd die de hemelwaterverordening van toepassing maken, bedraagt de premie 500,00 EUR voor de plaatsing van een eerste hemelwaterput voorzien van operationele pompinstallatie en mits aansluiting van minstens 1 WC of 1 wasmachine en 1 of meerdere bijkomende aftappunten. Een pompinstallatie is niet verplicht indien de verschillende aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.

 

Indien een operationele pompinstallatie met aansluiting op minstens 1 WC of 1 wasmachine en 1 of meerdere bijkomende aftappunten wordt geïnstalleerd op een bestaande hemelwaterput waarbij een dergelijke installatie nog niet verplicht was bij de aanleg ervan, bedraagt de premie 250,00 EUR.

 

§4.2 Infiltratievoorziening

Wanneer het gaat om de plaatsing van een infiltratievoorziening bij een nieuwbouwwoning of een ingrijpende uitbreiding of renovatie, waarbij de plaatsing ervan verplicht is op grond van de hemelwaterverordening, wordt geen premie toegekend.

 

Wanneer het gaat om een bestaande woning, waarbij geen vergunningsplichtige werken worden uitgevoerd die de hemelwaterverordening van toepassing maken, bedraagt de premie 250,00 EUR voor de plaatsing van een eerste infiltratievoorziening. Deze premie kan gelijktijdig worden aangevraagd met de premie voor de plaatsing van een eerste hemelwaterinstallatie, zodat een maximale premie van 750,00 EUR wordt toegekend bij de gelijktijdige plaatsing van een eerste hemelwaterinstallatie én een eerste infiltratievoorziening.

Artikel 5

Toekenningsvoorwaarden

De premie wordt toegekend aan de aanvrager die ofwel:

  • een natuurlijke persoon (particulier) en eigenaar van de woning is;
  • een natuurlijke persoon (particulier) en gebruiker of huurder van de woning is;

 

De woning of het woongebouw waar de werken worden uitgevoerd, dient op het grondgebied van de gemeente Ravels gelegen te zijn en als hoofverblijfplaats dienen. De premie kan alleen toegekend worden voor vergunde of vergund geachte en hoofdzakelijk vergunde gebouwen, zoals bedoeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

 

De vigerende stedenbouwkundige voorschriften dienen nageleefd te worden en de installatie moet beantwoorden aan de regels van goed vakmanschap en in overeenstemming zijn met bestaande wetten, reglementen en verordeningen. In voorkomend geval moet tijdig een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd worden. Indien geen vergunning voor de werken vereist is, dient de hemelwaterinstallatie steeds te voldoen aan de richtlijnen van het gewestelijk stedenbouwkundige verordening hemelwater en het technisch achtergronddocument.

 

De plaatsing dient te gebeuren door een aannemer.

 

De hemelwaterput en/of de infiltratievoorziening zoals bedoeld in artikel 3 dienen te voldoen aan de richtlijnen zoals bepaald in ‘Krachtlijnen voor een geïntegreerd rioleringsbeleid in Vlaanderen’, meer bepaald de ‘code van goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen’.

 

Het volume van de hemelwaterput dient in overeenstemming te zijn met de aangesloten dakoppervlakte. Aan de hand van onderstaande tabel kan de minimuminhoud van de tank bepaald worden:

Horizontale dakoppervlakte (in m²)

Minimale tankinhoud (in L)

0 – 100

5 000

101 – 120

6 000

121 – 140

7 000

141 – 160

8 000

160 – 180

9 000

181 – 200

10 000

>200

5 000 per 100 m2

 

Het hergebruik van het in de hemelwaterput opgevangen water is verplicht door middel van een aangesloten pompinstallatie met een minimale aansluiting van 1 WC of wasmachine, en 1 extra aftappunt. De overloop van de hemelwaterput mag enkel aangesloten worden op een gemengd rioleringsstelsel indien er geen andere mogelijkheid is. In geval van een bijvulsysteem, moet dit volledig gescheiden zijn met het drinkwaternet. Een pompinstallatie is niet verplicht indien de verschillende aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.

Artikel 6

Aanvraag premie

De aanvraag voor het bekomen van de premie wordt ingediend bij het gemeentebestuur na de aanleg van de installatie.

 

Voor het aanvragen van de premie moet gebruik gemaakt worden van het premieaanvraagformulier dat door de gemeente ter beschikking wordt gesteld.

 

In het geval van een woning wordt de premie slechts eenmalig toegekend per adres. Indien

de aanvrager geen eigenaar is van de woning waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zijn (hun) akkoord verklaren.

 

In het geval van een woongebouw:

  • wordt de premie slechts eenmalig toegekend per woongebouw, indien één eigenaar de werken laat uitvoeren en betaalt. Bij verschillende eigenaars, dienen de overige eigenaar zich wel schriftelijk akkoord te verklaren door het medeondertekenen van het aanvraagformulier
  • bij meerdere aanvragers wordt de premie slechts eenmalig toegekend per adres. De premie wordt dan verdeeld onder aanvragers in verhouding tot hun aandeel in de totale eindfactuur. Elke eigenaar dient dan een aparte premieaanvraag in te dienen.

 

Indien de aanvrager(s) geen eigenaar(s) is (zijn) van het woongebouw waarvoor de premie aangevraagd wordt, dan moet(en) de eigenaar(s), via medeondertekening van de aanvraag, zich akkoord verklaren.

Artikel 7

Ontvankelijkheid

Om ontvankelijk te zijn, omvat uw aanvraagdossier minstens:

  1. Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
  2. Een kopie van de facturen of bewijs van de installatiekosten;
  3. Een situatietekening van de installatie met vermelding van de ligging van de regenwaterput, filters, pompen en aanduiding van de aansluitingen (WC, kraan, wasmachine en overige aansluitingen) en/of een plan van de infiltratievoorziening;
  4. Een kopie van de stedenbouwkundige vergunning.

 

De factuurdatum mag niet meer dan 6 maanden verstreken zijn bij ontvangst. Het aanvraagdossier dient met een aangetekend schrijven verstuurd te worden of tegen ontvangstbewijs op de dienst omgeving afgegeven te worden.

Artikel 8

Beslissing

Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren die niet beantwoorden aan de voorwaarden van dit reglement.

 

Het college behoudt zich het recht om premieaanvragen te weigeren indien het voorziene bedrag onder artikel 3 wordt overschreden.

Artikel 9

Onderhoudsplicht en sancties

De aanvrager verbindt zich ertoe om de hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening goed te onderhouden en gedurende minimum 10 jaar in optimale staat van werking te houden. Gebeurt dit niet, dan kan de premie teruggevorderd worden.

Artikel 10

Controle

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

 

Vooraleer over te gaan tot de uitbetaling van de premie zal het lokaal bestuur zich ervan vergewissen dat aan de toekenningsvoorwaarden voldaan is. Blijken deze voorwaarden niet nageleefd, dan zal de premie niet uitgekeerd worden. Het is de eigenaar vooralsnog toegestaan om de nodige aanpassingen door te voeren om voor de premie in aanmerking te komen.

Artikel 11

Looptijd

Dit reglement wordt van kracht vanaf 1 juli 2022.

6.

2022_GR_00044 - Toetreding OFP Prolocus

Goedgekeurd
6.

2022_GR_00044 - Toetreding OFP Prolocus

2022_GR_00044 - Toetreding OFP Prolocus
7.

2022_GR_00035 - Jeugdhuis De Sjepap: jaarrekening 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2022_GR_00035 - Jeugdhuis De Sjepap: jaarrekening 2021 - Goedkeuring

2022_GR_00035 - Jeugdhuis De Sjepap: jaarrekening 2021 - Goedkeuring
8.

2021_GR_00161 - Jeugdhuis De Sjepap: begroting 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2021_GR_00161 - Jeugdhuis De Sjepap: begroting 2022 - Goedkeuring

2021_GR_00161 - Jeugdhuis De Sjepap: begroting 2022 - Goedkeuring
9.

2022_GR_00046 - ARAC vzw: toelage aanleg bovenlokale atletiekpiste - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2022_GR_00046 - ARAC vzw: toelage aanleg bovenlokale atletiekpiste - Goedkeuring

2022_GR_00046 - ARAC vzw: toelage aanleg bovenlokale atletiekpiste - Goedkeuring
10.

2022_GR_00043 - Grensloos vzw: terbeschikkingstelling van locatie voor voedselbedeling - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2022_GR_00043 - Grensloos vzw: terbeschikkingstelling van locatie voor voedselbedeling - Goedkeuring

2022_GR_00043 - Grensloos vzw: terbeschikkingstelling van locatie voor voedselbedeling - Goedkeuring
11.

2022_GR_00038 - Retributies administratieve prestaties 2022-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur
Afwezig
Gert Laurijssen, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid
Secretaris
Chris Bax, algemeen directeur
Voorzitter
Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00038 - Retributies administratieve prestaties 2022-2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 19
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00038 - Retributies administratieve prestaties 2022-2025 - Goedkeuring

2022_GR_00038 - Retributies administratieve prestaties 2022-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het reglement voor retributies op administratieve prestaties 2021-2025 te wijzigen.

Juridische grond

Artikel 40 en artikel 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Artikel 18 van het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004.

Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria en latere wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit van 6 november 2017 waarbij het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen werd vastgesteld.

Het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 waarbij de retributies administratieve prestaties 2021-2025 werden vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2021-2025 zoals vastgesteld in gemeenteraadszitting van 13 december 2021 wordt opgeheven.

Artikel 2

Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2022-2025 wordt vastgesteld als volgt:

Artikel 3

Met ingang van heden en tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven op administratieve prestaties.

Artikel 4

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

1. afgifte van fotokopieën:

  • afgifte van zwart-witfotokopieën aan erkende verenigingen binnen de gemeente:
    • 0,05 EUR per bladzijde zwart-witfotokopie formaat A4
    • 0,10 EUR per bladzijde zwart-witfotokopie formaat A3
  • afgifte van kleurenfotokopieën aan erkende verenigingen binnen de gemeente:
    • 0,25 EUR per bladzijde kleurenkopie formaat A4
    • 0,50 EUR per bladzijde kleurenkopie formaat A3
  • afgifte van afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur:
    • 0,12 EUR per bladzijde fotokopie formaat A4
    • 0,20 EUR per bladzijde fotokopie formaat A3
    • 10,00 EUR per begonnen m² zwart/wit planafdruk (AO-plotter/scanner)
    • 40,00 EUR per begonnen m² kleur planafdruk (AO-plotter/scanner)
    • De afgifte van een digitaal afschrift van bestuursdocumenten is gratis
    • Eigenaren of huurders kunnen eenmalig gratis een afschrift van de bouwplannen verkrijgen indien zij het eigendom of de huur kunnen aantonen.

2. abonnement op gemeenteraadsstukken: 30,00 EUR

3. inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en het afleveren van een afschrift van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekwerk (meer dan 1 uur) en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 40,00 EUR, desgevallend vermeerderd met de retributies op planafdrukken A0-plotter/ scanner (10,00 EUR/begonnen m² zwart/wit, 40,00 EUR/begonnen m² kleur)

4. ruim opzoekwerk voor stambomen, genealogen, ……… (meer dan 30 minuten): 30,00 EUR per begonnen half uur

5. afgifte van containerparkkaarten:

  • afgifte van een eerste containerparkkaart per aansluitpunt: 0,00 EUR
  • vanaf de afgifte van een tweede containerparkkaart per aansluitpunt: 3,00 EUR.

Deze retributie is niet verschuldigd wanneer de containerparkkaart-houder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werden veroorzaakt door of niet het resultaat zijn van enige nalatigheid van zijnentwege.

6. afgifte van een plastic hoesje (voor identiteitsbewijzen, rijbewijzen, arbeidskaarten): 0,25 EUR/stuk

7. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het versturen van een dossier in verband met de aanvraag tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit volgens artikel 11, artikel 12bis, en artikel 24, van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 150,00 EUR/dossier

8. het controleren van de voorwaarden, het registreren en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20,00 EUR

9. het registreren en afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 20,00 EUR

10. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het verwerken van een dossier van voornaamswijziging: 150,00 EUR/dossier, met uitzondering van transgenders: 15,00 EUR/dossier

11. Het opmaken, controleren en het verwerken van een dossier van ontgraving van de stoffelijke resten van een overledene: 500,00 EUR voor een lichaam en 250,00 EUR voor een urn, uitgezonderd:

  • de opgravingen op last van de gerechtelijke of burgerlijke overheden
  • de opgravingen die collectief gedaan worden bij een ruiming van de begraafplaats.

12. Het controleren van de voorwaarden, het registreren en aannemen van de huwelijksaangifte: 20,00 EUR. 

De personen bedoeld in de artikelen 15, §1, vijfde lid en 21, §2, tweede lid, van het Wetboek van de Belgische nationaliteit worden vrijgesteld van de gemeentelijke retributie.

Artikel 5

De retributie wordt ingevorderd lastens de begunstigde van de overheidsprestatie.

Artikel 6

De particulieren en privéinstellingen, die wensen dat bovenvermelde bescheiden, behoudens afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur, hun per post worden toegezonden, dienen het te betalen bedrag, vermeerderd met de verzendingskosten, vooraf aan de betrokken dienst over te maken.

12.

2022_GR_00039 - Belasting afgifte administratieve stukken 2022-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Segers, voorzitter; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Inge Broeckx; Chris Bax, algemeen directeur
Afwezig
Gert Laurijssen, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid
Secretaris
Chris Bax, algemeen directeur
Voorzitter
Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00039 - Belasting afgifte administratieve stukken 2022-2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Filip Segers, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Inge Broeckx, Chris Bax
Stemmen voor 19
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Inge Broeckx, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2022_GR_00039 - Belasting afgifte administratieve stukken 2022-2025 - Goedkeuring

2022_GR_00039 - Belasting afgifte administratieve stukken 2022-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nodige wijzigingen kunnen aangebracht worden in het belastingreglement afgifte administratieve stukken.

Juridische grond
Artikel 40 en artikel 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het gemeenteraadsbesluit van 13 december 2021 waarbij de belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025 werd vastgesteld.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement 'Belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025' zoals vastgesteld in gemeenteraadszitting van 13 december 2021 wordt opgeheven.

Artikel 2

Vanaf heden tot en met 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere administratieve stukken en op administratieve prestaties.

De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op hun verzoek of ambtshalve worden uitgereikt of op wiens verzoek de prestaties worden geleverd.

Artikel 3

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

  1. attesten van immatriculatie: 6,00 EUR (0,80 EUR voor FOD en 5,20 EUR gemeentebelasting) per attest
  2. identiteitsbewijzen, afgeleverd aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar: 2,00 EUR
  3. elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° van het M.B. van 15 maart 2013 en latere wijzigingen: 20,00 EUR (16,70 EUR voor FOD en 3,30 EUR gemeentebelasting) en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid bij toepassing één der dringende procedures.
  4. elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3° van het M.B. van 15 maart 2013 en latere wijzigingen: 7,00 EUR (6,70 EUR voor FOD en 0,30 EUR gemeentebelasting) en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid bij toepassing één der dringende procedures.
  5. elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4° f) tot g) van het M.B. van 15 maart 2013 en latere wijzigingen: 20,00 EUR (16,70 EUR voor FOD en 3,30 EUR gemeentebelasting), en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid bij toepassing één der dringende procedures.
  6. Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4° a) tot e) en h) tot i) van het M.B. van 15 maart 2013 en latere wijzigingen: 20,00 EUR (17,20 EUR voor FOD en 2,80 EUR gemeentebelasting), en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid bij toepassing één der dringende procedures.
  7. bijlage 3bis, ingevolge het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 formulier verbintenis tot tenlasteneming: 6,00 EUR, te verhogen met 7,00 EUR indien het document aangetekend moet verzonden worden
  8. bijlage 3ter en 3: melding van aanwezigheid en aankomstverklaring (o.a. seizoensarbeiders): 6,00 EUR. Een uitzondering wordt gemaakt voor Oekraïense vluchtelingen: 0,00 EUR.
  9. rijbewijs (zowel rijbewijs in bankkaartmodel als internationaal rijbewijs): 5,00 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid
  10. paspoorten:
    • gewone procedure: 5,00 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid
    • spoedprocedure: 12,50 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  11. reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen
    • gewone procedure: 5,00 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid
    • spoedprocedure: 12,50 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  12. aanvragen tot het verkrijgen van nieuwe pin- en pukcodes (voor elektronische identiteitskaarten) na verlies van de oorspronkelijke pin- en pukcodes: 5,00 EUR/aanvraag na verlies
  13. aanvragen tot het verkrijgen van een token door zowel inwoners als niet-inwoners: 10,00 EUR/aanvraag
  14. Kosten voor de aangetekende zending van een niet-Europees rijbewijs voor de echtheidscontrole voor de omwisseling: 7,00 EUR/aangetekende zending
  15. kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken bij aanvragen om milieuvergunningen; 
    • aangetekende brieven: 7,00 EUR/stuk
    • publicaties in kranten, weekbladen, ...: de werkelijke kostprijs, zoals vermeld op de factuur van de uitgever.
  16. Kosten voor afgifte van een bijlage 19 aanvraag van een verklaring van inschrijving of van een identiteitskaart voor vreemdelingen in de hoedanigheid van Zwitserse onderdaan: 20,00 EUR
  17. Kosten voor afgifte van een bijlage 19ter aanvraag voor een verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie of voor een identiteitskaart voor vreemdelingen, in de hoedanigheid van familielid van een Zwitserse onderaan: 20,00 EUR.

Artikel 4

De belasting wordt contant ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk.

Wat betreft de identiteitsdocumenten, verblijfsdocumenten en rijbewijzen, wordt de belasting geheven op het ogenblik van de aanvraag.

De kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken bij aanvragen om stedenbouwkundige vergunningen of milieuvergunningen worden door betrokkenen overgeschreven op de door het gemeentebestuur aangeduide bankrekening, nadat betrokkene een factuur met de werkelijke kosten werd bezorgd.

De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij aanvraag kan afgegeven worden.

Artikel 5

Zijn van deze belasting vrijgesteld:

  • de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, een andere overheidsverordening of -richtlijn, kosteloos door de gemeente dienen afgeleverd te worden
  • de stukken die aan behoeftige personen afgeleverd worden (de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk)
  • de machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente
  • de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties

De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het leefloon is, zijn ook van de belasting vrijgesteld voor de stukken die ze nodig hebben wanneer ze naar een betrekking solliciteren (de belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor vrijstelling in aanmerking komen en dat ze de bescheiden waarvoor de belastingvrijstelling wordt gevraagd, bij het solliciteren nodig hebben).

Artikel 6

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan een betaling ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.

Artikel 7

De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere aanvullingen.

13.

2022_GR_00040 - Aankoop woning Klein Ravels 6 - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2022_GR_00040 - Aankoop woning Klein Ravels 6 - Goedkeuring

2022_GR_00040 - Aankoop woning Klein Ravels 6 - Goedkeuring
16.

2022_GR_00049 - Varia - Kennisneming

Kennis genomen
16.

2022_GR_00049 - Varia - Kennisneming

2022_GR_00049 - Varia - Kennisneming
17.

2022_GR_00037 - Aanstelling waarnemend algemeen directeur - Goedkeuring

Goedgekeurd
17.

2022_GR_00037 - Aanstelling waarnemend algemeen directeur - Goedkeuring

2022_GR_00037 - Aanstelling waarnemend algemeen directeur - Goedkeuring
18.

2022_GR_00036 - Pensionering financieel directeur - Goedkeuring

Goedgekeurd
18.

2022_GR_00036 - Pensionering financieel directeur - Goedkeuring

2022_GR_00036 - Pensionering financieel directeur - Goedkeuring
14.

2022_GR_00053 - Aanvullende dagorde op vraag van Groen: Groepsaankoop e-bikes via IOK - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2022_GR_00053 - Aanvullende dagorde op vraag van Groen: Groepsaankoop e-bikes via IOK - Goedkeuring

2022_GR_00053 - Aanvullende dagorde op vraag van Groen: Groepsaankoop e-bikes via IOK - Goedkeuring
15.

2022_GR_00052 - Aanvullende dagorde op vraag van Groen: Samen van grijs naar groen - Goedkeuring

Afgekeurd
15.

2022_GR_00052 - Aanvullende dagorde op vraag van Groen: Samen van grijs naar groen - Goedkeuring

2022_GR_00052 - Aanvullende dagorde op vraag van Groen: Samen van grijs naar groen - Goedkeuring