Terug
Gepubliceerd op 05/03/2021

2021_GR_00033 - Corona: ondersteuning handelszaken 'Het Ravels-tegoedje' - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 01/03/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, voorzitter; Jozef Van de Pol, schepen; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Gert Laurijssen, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid; Dirk Keuten; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Maria Van Gorp, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00033 - Corona: ondersteuning handelszaken 'Het Ravels-tegoedje' - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Filip Segers, Jozef Van de Pol, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Els Bijns, Els Potters, Dirk Keuten, Chris Bax
Stemmen voor 23
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Gert Laurijssen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Bijns, Els Potters, Els Van Loon, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Jozef Van de Pol, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, André Van Rooy, Dirk Keuten, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00033 - Corona: ondersteuning handelszaken 'Het Ravels-tegoedje' - Goedkeuring 2021_GR_00033 - Corona: ondersteuning handelszaken 'Het Ravels-tegoedje' - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Ondersteuning aan getroffen handelszaken, wanneer activiteiten terug hervat kunnen worden, kan de lokale economie extra doen heropleven.

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het toelagereglement vast te stellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Doelstelling

Het toelagereglement stelt zich tot doel om ondersteuning te bieden aan de horeca, contactberoepen, sport en wellness gerelateerde bedrijven in Ravels. De coronacrisis heeft een zware impact op de lokale ondernemingen. Deze actie heeft als doel om extra klanten aan te trekken wanneer dit (opnieuw) toegelaten is, rekening houdend met de geldende coronamaatregelen. Deelnemende zaken, die gevestigd zijn in de gemeente Ravels, kunnen éénmalig aanspraak maken op een toelage van 100,00 EUR indien voldaan wordt aan de voorwaarden die zijn opgenomen in dit reglement. Op de websites Ravels.be en Uitinravels.be wordt een webpagina gecreëerd waar de actie toegelicht wordt. Hierop komen o.a. alle deelnemende zaken met een link naar hun website (indien beschikbaar).

Artikel 2

Deelnemers

Onderstaande categorieën van zaken kunnen deelnemen aan deze actie:

  • Eetgelegenheid: een handelszaak waar mensen, tegen betaling kunnen eten. Eetgelegenheden die van nature een afhaalidentiteit hebben (frituur, kebabzaak,…) kunnen niet deelnemen. Voor aanvang van de actie wordt door het schepencollege een lijst vastgesteld van eetgelegenheden die kunnen deelnemen. Indien nodig kan deze lijst nog aangepast worden na een gemotiveerde aanvraag.
  • Feestzalen: een handelszaak die feesten voorziet voor groepen. Bijvoorbeeld trouwfeest, jubileum, babyborrel,… Voor aanvang van de actie wordt door het schepencollege een lijst vastgesteld van eetgelegenheden die kunnen deelnemen. Indien nodig kan deze lijst nog aangepast worden na een gemotiveerde aanvraag.  
  • Drinkgelegenheid: een handelszaak waar mensen, tegen betaling iets kunnen drinken. Drank schenken is de grootste tijdsbesteding van deze handelszaak. Voor aanvang van de actie wordt door het schepencollege een lijst vastgesteld van drankgelegenheden die kunnen deelnemen. Indien nodig kan deze lijst nog aangepast worden na een gemotiveerde aanvraag.  
  • Logies: Enkel logies die zijn erkend door Toerisme Vlaanderen kunnen deelnemen. Het basisregister van Toerisme Vlaanderen kan online geraadpleegd worden. Voor aanvang van de actie wordt door het schepencollege een lijst vastgesteld van logies die kunnen deelnemen. Indien nodig kan deze lijst nog aangepast worden na een gemotiveerde aanvraag.  
  • Contactberoepen (enkel niet- medische contactberoepen): Voor aanvang van de actie wordt door het schepencollege een lijst vastgesteld van contactberoepen (kappers, schoonheidsspecialisten,…) die kunnen deelnemen. Indien nodig kan deze lijst nog aangepast worden na een gemotiveerde aanvraag.
  • Sport- en wellnessgerelateerde bedrijven: Voor aanvang van de actie wordt door het schepencollege een lijst vastgesteld van sport en wellnessgerelateerde bedrijven die kunnen deelnemen. Indien nodig kan deze lijst nog aangepast worden na een gemotiveerde aanvraag.
  • Elke overige zelfstandige activiteit die minstens vanaf 23 oktober 2020 voor meerdere maanden onafgebroken verplicht is stopgezet doordat zij bij Ministerieel Besluit verboden waren.

Bijberoep: De mate waarin iemand in bijberoep kan deelnemen aan de actie wordt gekoppeld aan de vraag of de handelszaak in de periode vanaf 23 oktober 2020 tot heden in aanmerking kwam voor een volledig crisis-overbruggingsrecht.

  • Als de persoon in bijberoep recht had op volledig crisis-overbruggingsrecht. Kan de handelszaak deelnemen aan de actie voor het volledige bedrag van 100,00 EUR.
  • Als de persoon in bijberoep recht had op half crisis-overbruggingsrecht of niet in aanmerking kwam voor een crisis-overbruggingsrecht. Kan de handelszaak niet deelnemen aan de actie.
  • Bij inschrijving van de handelszaak aan de actie, verklaart de onderneming op eer te antwoorden op deze vraag.

Verenigingen en VZW’s: deze kunnen geen aanspraak maken op de toelage. Voor hen bestaan er andere toelages waarop zij aanspraak zouden kunnen maken.

Een opsomming van alle zaken die kunnen deelnemen aan deze actie wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website www.ravels.be. Al deze zaken zullen hierover gecontacteerd worden.

Artikel 3

Inschrijving deelnemende handelszaken

  • Alle deelnemende zaken moeten zich inschrijven via het daarvoor bestemde aanvraagformulier. Dit formulier wordt ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website www.ravels.be. Handelszaken waarvan de gemeente over contactgegevens beschikt,  zullen een brief ontvangen.  
  • Inschrijven kan vanaf 2 maart 2021 tot en met 28 maart 2021. Tijdens de week van 29 maart tot 4 april 2021 zullen de boxen bedeeld worden. De periode van de actie zal beginnen lopen op 5 april 2021 of wanneer de zaak terug mag openen.

Artikel 4

Voorwaarden en procedures

Algemeen

  • Een handelszaak kan maar éénmaal deelnemen en heeft bijgevolg maar éénmaal recht op een toelage van 100,00 EUR (bv. een hotel dat ook een eetgelegenheid is kan enkel deelnemen bij één van de twee categorieën deelnemers).

Logies

  • Logies die deelnemen aan deze actie en één of meerdere gratis overnachting(en) of een korting ter waarde van 100,00 EUR aanbieden aan een of meerdere klanten die een meerdaags verblijf boeken, ontvangen een éénmalige toelage van 100,00 EUR.
  • De gratis overnachting(en) of kortingen moet(en) aangeboden worden tussen 5 april 2021 en 30 september 2021.
  • De overnachtingen moeten rechtstreeks geboekt worden bij de logies en dus niet via externe boekingsplatformen zoals booking.com, Natuurhuisje, AirBnB …
  • Om aanspraak te kunnen maken op een toelage moeten bewijsstukken bezorgd worden aan het gemeentebestuur (sturen naar vrije.tijd@ravels.be) waaruit blijkt dat gratis overnachting(en) of kortingen werden toegekend voor minimaal 100 euro aan klanten die een meerdaags verblijf hebben geboekt. Indien deelnemende logies voor meer dan 100,00 EUR toekennen, zijn deze kosten voor eigen rekening. De toelage kan uitbetaald worden van zodra alle bewijsstukken werden bezorgd. De uitbetaling zal dan gebeuren op het eerstvolgende uitbetalingsmoment (uitbetalingen van de actie worden tweemaandelijks gebundeld).
  • Deelnemende logies bezorgen alle noodzakelijke informatie i.v.m. de kortingen die zullen worden toegekend vooraf aan het gemeentebestuur zodat deze kan vermeld worden op de gemeentelijke website. Zodra de kortingen niet meer beschikbaar zijn, brengen de logies het gemeentebestuur hiervan op de hoogte zodat de informatie op de website kan worden aangepast.

Eetgelegenheden, drinkgelegenheden, contactberoepen, Sport- en wellnessgerelateerde bedrijven en overige zelfstandige activiteiten die in aanmerking komen.

  • Zaken die deelnemen aan deze actie en een totale korting van minimaal 100,00 EUR toekennen aan klanten ontvangen een toelage van 100,00 EUR.
  • Klanten van de deelnemende zaak kunnen een waardebon winnen ter waarde van 10,00 EUR of 20,00 EUR indien ze zich tijdens een bezoek aan de zaak inschrijven via het daarvoor bestemde deelnameformulier. Klanten krijgen 2 maanden de kans om zich in te schrijven (deel te nemen) vanaf de heropening. Als de zaak al terug geopend is start de deelnameperiode op 5 april 2021. De deelnameformulieren worden verzameld in een box die hiervoor wordt bezorgd door het gemeentebestuur.
  • De deelnemende zaken geven vooraf door aan het gemeentebestuur welke waardebonnen ze verkiezen (10 x 10,00 EUR of 5 x 20 EUR) waarna deze bonnen worden opgemaakt door het gemeentebestuur.
  • Na afsluiting van de inschrijfperiode voor de klanten zal de box met deelnameformulieren worden opgehaald door de gemeentelijke diensten. Hierna zal een eerlijke en onafhankelijke trekking van de winnaars plaatsvinden.
  • De deelnemers kunnen slechts éénmaal per deelnemende handelszaak winnen.
  • Winnaars van de waardebonnen zullen worden ingelicht na trekking. Hun bon zal worden opgestuurd naar het opgegeven adres.
  • De waardebonnen worden opgemaakt in de herkenbare huisstijl van de gemeente. Op elke bon zal wel gespecifieerd worden in welke handelszaak de bon gebruikt kan worden.
  • De toelage zal zo snel als mogelijk door de gemeentelijke financiële dienst worden overgemaakt aan de handelszaken na afsluiting van de deelnameperiode, een trekking van de winnaars en het bezorgen van de bonnen aan de winnaars. De uitbetaling zal dan gebeuren op het eerstvolgende uitbetalingsmoment (uitbetalingen van de actie worden tweemaandelijks gebundeld).
  • De gewonnen bonnen hebben een beperkte geldigheidsdatum. Deze moeten omgeruild worden binnen 1 jaar na uitreikingsdatum.
  • Als een zaak verplicht wordt te sluiten wanneer de actie lopende is, wordt de periode automatisch verlengd totdat de actie de volle 2 maanden heeft kunnen lopen in de betreffende zaak.

Feestzalen

  • Feestzalen die deelnemen aan deze actie kunnen een éénmalige korting ter waarde van 100,00 EUR aanbieden aan één klant die een feest geeft in hun handelszaak.
  • Om aanspraak te kunnen maken op een toelage moeten bewijsstukken bezorgd worden aan het gemeentebestuur (sturen naar vrije.tijd@ravels.be) waaruit blijkt dat een korting werd toegekend voor minimaal 100 euro aan klanten die een feest hebben gegeven tussen 5 april 2021 en 30 september 2021. Indien deelnemende feestzalen voor meer dan 100,00 EUR koring toekennen, zijn deze kosten voor eigen rekening. De toelage kan uitbetaald worden van zodra alle bewijsstukken werden bezorgd. De uitbetaling zal dan gebeuren op het eerstvolgende uitbetalingsmoment (uitbetalingen van de actie worden tweemaandelijks gebundeld).
  • Zodra de korting niet meer beschikbaar is, brengt de feestzaal het gemeentebestuur hiervan op de hoogte zodat de informatie op de website kan worden aangepast.

Artikel 5

Privacyverklaring

  • Algemene privacypagina: https://www.ravels.be/privacy1.

    Het algemene privacyreglement en de algemene privacyverklaring zijn hier volledig te raadplegen.

  • Deelnemers in de handelszaken verklaren zich akkoord (via inschrijvingsformulier voor deponering in de box) met het gebruik van hun persoonsgegevens in het kader van de actie.
  • De persoonsgegevens van deze deelnemers zijn enkel en alleen bestemd voor doeleinden m.b.t. de wedstrijd en zullen 30 dagen na afhandeling van de actie verwijderd worden.
  • Deelnemende zaken mogen geen gebruik maken van de persoonsgegevens van deelnemers voor andere doeleinden dan deze actie. Zij verklaren zich hiermee akkoord bij inschrijving aan de wedstrijd. Inschrijvingsformulieren die burgers hebben ingevuld, moeten zo veilig mogelijk worden bewaard om te voorkomen dat iemand de box meeneemt.
  • Ondernemingen verklaren zich hiermee akkoord bij inschrijving aan de wedstrijd.