De nodige voorbereidingen worden getroffen om te vergaderen via videoconferentie voor de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 juni 2021.
De vergaderingen via videoconferentie zullen worden gelivestreamd. De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen.
De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
De strijd tegen de verdere verspreiding van het COVID-19 virus, rechtvaardigen uitzonderlijk virtuele vormen van vergaderen.
Artikel 134, §1 en artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Artikel 114 van het decreet lokaal bestuur.
Het Ministerieel besluit van 24 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Richtlijn van het Agentschap Binnenlands Bestuur, COVID 19, virtueel of digitaal vergaderen met videoconferentie.
Het burgemeestersbesluit van 25 mei 2021 om te vergaderen via videoconferentie voor de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 juni 2021 wordt bekrachtigd.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, de samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting bij de jaarrekening.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor de gemeentelijke jaarrekening 2020 goed te keuren.
De gemeentelijke jaarrekening 2020 sluit als volgt:
Exploitatiesaldo:
Ontvangsten: |
23 844 505,00 EUR |
Uitgaven: |
18 639 304,00 EUR |
Saldo: |
5 205 201,00 EUR |
Investeringsbudget:
Ontvangsten: |
3 571 406,00 EUR |
Uitgaven: |
7 771 944,00 EUR |
Saldo: |
- 4 200 538,00 EUR |
Financieringssaldo:
Ontvangsten: |
844 987,00 EUR |
Uitgaven: |
121 327,00 EUR |
Saldo: |
723 659,00 EUR |
Totaal:
Budgettair resultaat boekjaar: |
1 728 323,00 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: |
14 558 379,00 EUR |
Onbeschikbare gelden: | 882 108,00 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat: |
15 404 593,00 EUR |
Autofinancieringsmarge:
Autofinancieringsmarge |
5 083 874,00 EUR |
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening en de stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het besluit van het vast bureau van 20 april 2021 betreffende de berekeningswijze van de tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW.
De tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW wordt bepaald door het budgettair resultaat dat staat opgenomen in het schema J2 – staat van het financieel evenwicht.
Het gemeentelijk deel van de jaarrekening 2020 wordt vastgesteld.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, de samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting bij de jaarrekening.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor de gemeentelijke jaarrekening 2020 goed te keuren.
De gemeentelijke jaarrekening 2020 sluit als volgt:
Exploitatiesaldo:
Ontvangsten: |
23 844 505,00 EUR |
Uitgaven: |
18 639 304,00 EUR |
Saldo: |
5 205 201,00 EUR |
Investeringsbudget:
Ontvangsten: |
3 571 406,00 EUR |
Uitgaven: |
7 771 944,00 EUR |
Saldo: |
- 4 200 538,00 EUR |
Financieringssaldo:
Ontvangsten: |
844 987,00 EUR |
Uitgaven: |
121 327,00 EUR |
Saldo: |
723 659,00 EUR |
Totaal:
Budgettair resultaat boekjaar: |
1 728 323,00 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: |
14 558 379,00 EUR |
Onbeschikbare gelden: | 882 108,00 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat: |
15 404 593,00 EUR |
Autofinancieringsmarge:
Autofinancieringsmarge |
5 083 874,00 EUR |
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening en de stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het besluit van het vast bureau van 20 april 2021 betreffende de berekeningswijze van de tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW.
De tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW wordt bepaald door het budgettair resultaat dat staat opgenomen in het schema J2 – staat van het financieel evenwicht.
Het deel van de jaarrekening 2020 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 7 juni 2021 wordt goedgekeurd. De jaarrekening 2020 wordt hierdoor vastgesteld.
Het toevoegen van dit bosperceel aan het gemeentelijk patrimonium betekent een meerwaarde aangezien dit bosperceel paalt het recent aangekochte bosperceel waarin de 'Hoogeindse Berg' zich bevindt (2e afdeling, sectie D, nr. 147/B), waardoor dit bosperceel ook bereikbaar wordt vanaf de bospad die loopt langs het terrein Weelde Depot.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 21 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
De omzendbrief van 3 mei 2019 over de transactie van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Het schattingsverslag, opgemaakt door landmetersbureau Ter Loo bvba, Baron van der Grachtlaan 6, 2460 Kasterlee, op 10 augustus 2020, waarbij de waarde van het perceel op 17 000,00 EUR werd geschat.
Het gemeenteraadsbesluit van 7 september 2020 waarbij principieel werd besloten dit perceel bosgrond uit de hand aan te kopen van de familie Van Loon voor de prijs van 16 500,00 EUR.
Het collegebesluit van 19 januari 2021 waarbij notaris Christiaan Eyskens, Moleneinde 14, 2381 Ravels, werd gelast met de opmaak van een ontwerpakte van aankoop van dit perceel bosgrond.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Een perceel bosgrond ter streke Hoogeindse Bergen (gelegen te Ravels, 2e afdeling, sectie D, nr. 147/A, groot 42a97ca) wordt uit de hand aangekocht van:
voor de prijs van 16 500,00 EUR.
Goedkeuring wordt verleend aan de ontwerpakte van aankoop van dit perceel bosgrond.
Er kan geen omgevingsvergunning afgeleverd worden voor de bouw van een nieuwe woning indien deze niet gelegen is langs een openbare weg.
De familie Vanheuckelom wenst de private verbindingsweg Jan de Knuytstraat-Kampdijk kosteloos over te dragen aan de gemeente, cfr. het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door LSG bv, Dr. Van de Perrestraat 315, 2440 Geel, op 9 maart 2021.
De familie Vanheuckelom zal instaan voor het aanleggen van een asfaltverharding, vanaf het einde van de asfaltverharding aan de kant van de Jan de Knuytstraat tot aan de nieuwbouwwoning.
Het resterende deel van de over te dragen weg kan later door de gemeente ingericht worden, eventueel als trage verbinding.
De ontwerpakte van kosteloze grondafstand, opgemaakt door de geassocieerde notarissen Notura op 20 mei 2021.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
De private verbindingsweg Jan de Knuytstraat-Kampdijk (tesamen groot 1 063 m²) wordt, overeenkomstig het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door LSG bv, Dr. Van de Perrestraat 315, 2440 Geel, op 9 maart 2021, kosteloos en voor openbaar nut overgenomen door de gemeente van:
tot opname in het openbaar domein van de gemeente.
De ontwerpakte van kosteloze grondafstand wordt goedgekeurd.
Alle kosten verbonden aan deze grondafstand, inclusief aktekosten, zijn ten laste van de overdragers.
Er kan geen omgevingsvergunning afgeleverd worden voor de bouw van een nieuwe woning indien deze niet gelegen is langs een openbare weg.
De familie Vanheuckelom wenst de private verbindingsweg Jan de Knuytstraat-Kampdijk kosteloos over te dragen aan de gemeente, cfr. het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door LSG bv, Dr. Van de Perrestraat 315, 2440 Geel, op 9 maart 2021.
De familie Vanheuckelom zal instaan voor het aanleggen van een asfaltverharding, vanaf het einde van de asfaltverharding aan de kant van de Jan de Knuytstraat tot aan de nieuwbouwwoning.
Het resterende deel van de over te dragen weg kan later door de gemeente ingericht worden, eventueel als trage verbinding.
Overeenkomstig artikel 17 §1 van de decreet gemeentewegen van 1 september 2019, stelt de gemeenteraad het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan vast.
Het gemeenteraadsbesluit van 7 juni 2021 waarbij besloten wordt de private verbindingsweg Jan de Knuytstraat-Kampdijk (tesamen groot 1 063 m²), overeenkomstig het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door LSG bv, Dr. Van de Perrestraat 315, 2440 Geel, op 9 maart 2021, kosteloos en voor openbaar nut over te nemen van de familie Vanheuckelom tot opname in het openbaar domein van de gemeente. Goedkeuring werd verleend aan de ontwerpakte van kosteloze grondafstand.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Goedkeuring wordt verleend aan de voorlopige vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan voor de verbindingsweg Jan de Knuytstraat-Kampdijk, opgemaakt door LSG bv, Dr. Van de Perrestraat 315, 2440 Geel, op 9 maart 2021.
Overeenkomstig artikel 17 § 2 van het decreet gemeentewegen van 1 september 2019, zal het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan onderwerpen aan een openbaar onderzoek, waarna het rooilijnplan opnieuw zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 5 420 995,50 EUR, exclusief BTW (of 5 463 633,90 EUR, inclusief BTW), waarvan:
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Financiële weerslag
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2021, op budgetcode 2240007/RO/0200 (actie/raming AC000048/MJP001268) van de buitengewone dienst en de financiering gebeurt met eigen middelen.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestek met nr. K-20-009 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Hegge-Grootwaterstraat-De Hoek-Verbindingsweg-Heesdijk-Krommendijk-Grote Vond-Prinsenlaan-Noord-Heikant”, opgesteld door Studieburo Schillebeeckx bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 5 420 995,50 EUR, exclusief BTW (of 5 463 633,90 EUR, inclusief BTW), waarvan:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2021, op budgetcode 2240007/RO/0200 (actie/raming AC000048/MJP001268) van de buitengewone dienst.
Op 26 maart 2021 werd een plenaire vergadering georganiseerd.
Het ontwerp van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Weelde Depot wordt voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de instelling van een openbaar onderzoek.
Doelstellingen en principes
Bij een beslissing over de zaak der wegen dient rekening te worden gehouden met de artikels 3 en 4 van Gemeentewegendecreet.
Artikel 3 stelt dat het gemeentewegendecreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Gemeenten dienen daarvoor een geïntegreerd beleid te voeren, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van hetzelfde decreet spreekt van een verplichting om bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te houden met een aantal welomschreven principes van een hoger algemeen belang dan louter het gemeentelijk belang. Dit principe geldt ook voor beslissingen over nieuwe gemeentewegen, al dan niet i.k.v. omgevingsvergunningsprocedures. Het gaat om de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De voorgenomen wegenis sluit aan op een in uitvoering zijnde wegenis. Daarmee wordt tegemoet gekomen de relevante doelstellingen en principes, zijnde art. 4, 3°.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek:
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 29 januari 2021 tot 27 februari 2021.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen:
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
HVZ Taxandria verleende op 2 februari 2021 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag.
Pidpa Water verleende op 3 februari 2021 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag.
Pidpa Riolering verleende op 4 februari 2021 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag.
Telenet verleende op 15 februari 2021 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag.
Proximus verleende op 10 februari 2021 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag.
De gemeentelijke technische dienst verleende op 2 maart 2021 voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag.
Dossierinhoud
Het aanleggen van bovengenoemde wegenis is noodzakelijk om, in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag voor een verkaveling met 4 gekoppelde woningen, alle woningen te voorzien van een aansluiting op een uitgeruste weg. Zonder deze nieuwe weg is het afleveren van een omgevingsvergunning voor een verkaveling uitgesloten.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde wegenis beschikt over alle noodzakelijke nutsvoorzieningen en dat de ligging, breedte en uitrusting van deze weg voldoet aan het vooropgesteld gebruik. Hierbij neemt zij in het bijzonder akte van het advies van de gemeentelijke technische dienst.
De weg in kwestie zal volledig ten diensten staan van het algemeen belang en zal onderdeel uitmaken van het gemeentelijk wegennet. Om deze publieke functie te allen tijde te vrijwaren zal de weg worden overgedragen naar het openbaar domein.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegenaanleg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzingen.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
Het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan d.d. 21 december 2020, van landmeter Peter Verheyen, O.L.Vrouwstraat 58, 2380 Ravels, voor het verkavelen van een perceel in 4 loten (2x gekoppelde eengezinswoningen) op een terrein met als adres 2381 Ravels, Koning Albertstraat 123-125-127, en kadastraal gekend: 2de afdeling, sectie A, nummers 426/S/2/deel, 426/T/2/deel en 426/W/2/deel, goed.
De gemeenteraad keurt de aanleg van de wegenis zoals opgenomen in de plannen set bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een perceel in 4 loten (2x gekoppelde eengezinswoningen) van landmeter Peter Verheyen, O.L.Vrouwstraat 58, 2380 Ravels van 21 december 2020 voor percelen gelegen te 2381 Ravels, Koniing Albertstraat 123-125-127, en kadastraal gekend: 2de afdeling, sectie A, nummers 426/S/2/deel, 426/T/2/deel en 426/W/2/deel, goed. De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren.
Bijgaande overeenkomst voor het uitvoeren van infrastructuurwerken voor het verkavelen van een perceel in 4 loten zal worden afgesloten met de eigenaars van de percelen nl.:
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzingen.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
Het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen.
Doelstellingen en principes
Bij een beslissing over de zaak der wegen dient rekening te worden gehouden met de artikels 3 en 4 van Gemeentewegendecreet.
Artikel 3 stelt dat het gemeentewegendecreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Gemeenten dienen daarvoor een geïntegreerd beleid te voeren, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van hetzelfde decreet spreekt van een verplichting om bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te houden met een aantal welomschreven principes van een hoger algemeen belang dan louter het gemeentelijk belang. Dit principe geldt ook voor beslissingen over nieuwe gemeentewegen, al dan niet i.k.v. omgevingsvergunningsprocedures. Het gaat om de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De voorgenomen wegenis sluit aan op de gemeenteweg Koning Albertstraat.
Er wordt tegemoet gekomen aan de relevante doelstellingen en principes uit zijnde art. 4 van het decreet gemeentewegen.
Artikel 29 van het decreet gemeentewegen stelt dat met behoud van de toepassing van het recht van wederoverdracht, vermeld in artikel 65 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017, een ongebruikt deel van de gemeenteweg ten gevolge van de wijziging, verplaatsing of opheffing ervan, in volle eigendom bij voorkeur kan teruggaan naar de aangelanden.
Het college van burgemeester en schepenen brengt de aangelanden met een beveiligde zending op de hoogte van de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met het oog op het uitoefenen van het voorkeursrecht.
De aangelanden die dat ongebruikte deel van de weg willen kopen, maken binnen zes maanden, te rekenen vanaf de betekening, hun voornemen kenbaar aan het college van burgemeester en schepenen. Ze verbinden zich tot de betaling, hetzij van de eigendom, hetzij van de meerwaarde als ze eigenaars van de grond zijn. De meerwaarde wordt begroot op de wijze, vermeld in artikel 28, § § 2 en 3.
Als de aangelanden afzien van hun voorkeursrecht of hun verzoek niet binnen de wettelijke termijn hebben ingediend, kan de wegbedding worden vervreemd op de wijzen, opgelegd voor de verkoop van de gemeentelijke gronden.
In casu bleek er slechts een aanpalende eigenaar te zijn van het op te heffen gedeelte van de gemeenteweg. Voor de overdracht werd een schatting opgemaakt door een beëdigd landmeter, met een ruil van gronden om niet tot gevolg. De ontwerpovereenkomstig inzake de ruiling om niet werd reeds goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 1 maart 2021.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek:
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6 maart 2021 tot 4 april 2021.
Er werden 6 schriftelijke bezwaarschriften ingediend.
De volgende elementen met betrekking tot de zaak der wegen worden aangehaald in de bezwaarschriften:
Hoewel de gemeenteraad kennis dient te nemen van alle bezwaarschriften die werden ingediend tijdens het openbare onderzoek, mag zij zich enkel uitspreken over de zaak der wegen, zijnde de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad mag daarbij eventuele voorwaarden of lasten koppelen aan een beslissing.
De gemeenteraad neemt met betrekking tot de ingediende bezwaarschriften de volgende standpunten in:
Adviezen:
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
Dossierinhoud
Het gedeeltelijk afschaffen en verleggen van buurtweg nr. 48 is noodzakelijk in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 21 appartementen, verdeeld over 3 bouwblokken met aanhorigheden (brandweerweg, ondergrondse parking, enkele bovengrondse parkeerplaatsen, fietsenstallingen). Zonder de gedeeltelijke afschaffing en verlegging van buurtweg nr. 48 is het afleveren van een omgevingsvergunning uitgesloten.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde nieuwe wegenis beschikt over alle noodzakelijke nutsvoorzieningen en dat de ligging, breedte en uitrusting van deze weg voldoet aan het vooropgesteld gebruik. Hierbij neemt zij in het bijzonder akte van het advies van de gemeentelijke technische dienst.
De weg in kwestie zal volledig ten dienste staan van het algemeen belang en zal onderdeel uitmaken van het gemeentelijk wegennet. Om deze publieke functie te allen tijde te vrijwaren zal de weg worden overgedragen naar het openbaar domein.
Het gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2021 waarbij goedkeuring werd verleend aan het ontwerp van overeenkomst, opgemaakt door Notura bv, voor een ruiling om niet van gronden met de heer en mevrouw Van den Ackerveken-Bols, De Hoek 12, 2381 Ravels, in het kader van de realisatie van dit bouwproject met wegenaanleg, t.h.v. Koning Albertstraat 100, 2381 Ravels.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegenaanleg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan d.d. 31 december 2020 van Studiebureel Raeymaekers bvba, Pastoriestraat 14, 2340 Beerse, voor het bouwen van 21 appartementen, verdeeld over 3 bouwblokken met aanhorigheden (brandweerweg, ondergrondse parking, enkele bovengrondse parkeerplaatsen, fietsenstallingen), inclusief wegenaanleg (gedeeltelijk afschaffen en verleggen van buurtweg nr. 48), op terreinen met als adres 2381 Ravels, Koning Albertstraat 100, en kadastraal gekend: 2e afdeling, sectie A, nrs. 115/A/deel en 434/N, goed.
De gemeenteraad keurt de aanleg van de wegenis zoals opgenomen in de plannen set bij de omgevingsvergunningsaanvraag van de heer en mevrouw Van den Ackerveken-Bols voor percelen gelegen te 2381 Ravels, Koning Albertstraat 100, en kadastraal gekend: 2e afdeling, sectie A, nrs. 115/A/deel en 434/N, goed. De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren.
Bijgaande overeenkomst voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in het bouwproject Koning Albertstraat 100, 2381 Ravels, zal worden afgesloten met de bouwheer, de heer en mevrouw Van den Ackerveken-Bols, De Hoek 12, 2381 Ravels.
In de nieuwe overeenkomst en het daarbij horende meerjarenplan van de Sportregio Noorderkempen ILV 2020-2025 (goedgekeurd op de gemeenteraad van 02/03/2020) werd voorgesteld om te starten met de opmaak van een regionaal masterplan bovenlokale sportinfrastructuur.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 26, 388 en 396 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Goedkeuring wordt verleend aan de nieuwe samenwerkingovereenkomst van de Sportregio Noorderkempen ILV voor de opmaak van een regionaal masterplan bovenlokale sportinfrastructuur.
Het is wenselijk dat het nieuwe Grave Ravenpad, toeristische trekpleister in onze gemeente, goed beheerd en onderhouden wordt. Een samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende betrokken partijen met hierin enkele duidelijke afspraken kan hiertoe bijdragen.
De samenwerkingsovereenkomst i.v.m. het beheer en onderhoud van Het Grave Ravenpad wordt goedgekeurd.
De algemeen directeur stelde namens het managementteam de procedure betreffende het aanvragen en het verlenen van het visum vast.
De financieel directeur stelde overeenkomstig deze procedure en de wetgeving een rapportering op over de voorafgaande controle van wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscylcus.
Het procesdossier betreffende het aanvragen en verlenen van het visum van 13 mei 2019.
Neemt kennis van het rapport van financieel directeur over de voorafgaande controles die hij uitvoerde in 2020 inzake voorgenomen verbintenissen die onderworpen zijn aan de visumplicht.
In het rapport over 2020 worden volgende onderdelen besproken:
Artikelen 217 t.e.m. 223 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het algemeen kader organisatiebeheersing van gemeente en OCMW Ravels van 1 april 2019.
Neemt kennis van de rapportering van 2020 betreffende organisatiebeheersing.
Het lokaal bestuur Ravels nam een eerdere beslissing om lid te worden van Kempens Landschap vzw.
De activiteiten van Kempens Landschap vzw worden verdergezet onder de nieuwe rechtsvorm van een stichting van openbaar nut, opgericht onder de naam 'Stichting Kempens Landschap', met als ondernemingsnummer 0749.895.122.
De Stichting Kempens Landschap wenst van deze gelegenheid gebruik te maken om de afspraken met deelnemende lokale besturen te herbevestigen via de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst.
De samenwerkingsovereenkomst herneemt de voormalige werkingsprincipes van- en tussen de gemeente Ravels en Stichting Kempens Landschap, rekening houdend met de nieuwe rechtsvorm als stichting van openbaar nut.
Stichting Kempens Landschap levert een wezenlijke bijdrage in het algemeen belang en publiek toegankelijk maken van landschappen en erfgoed, en dit door middel van verwerving, opwaardering en advisering.
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring tot ondertekening van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2020. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2019 werd raadslid Hans Heylen aangeduid als afgevaardigde en schepen Eric Van Gestel als plaatsvervangend afgevaardigde voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
Het decreet over het lokaal bestuur van 21 december 2017.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2020, de jaarrekening over het boekjaar 2020 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2020, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 18 juni 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Bij gemeenteraadsbesluit van 2 februari 2019 werd de heer Jozef Van Steen aangeduid als gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Pontes voor de ganse duur van de legislatuur.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur.
Er wordt kennis genomen van de agenda van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 24 juni 2021, die er als volgt uit ziet:
Goedkeuring wordt verleend aan de voorstellen van beslissingen en de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Pontes van 10 juni 2020, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in onderhavig besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en de kennisgeving ervan aan de intergemeentelijke vereniging Pontes.
De agenda van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Kunstacademie de Noorderkempen voor de Algemene Vergadering van 21 juni 2021 bevat volgende punten:
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de punten die werden aangebracht op de agenda van voormelde Algemene Vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2019 werd raadslid Mieke Van Ostaeyen aangeduid als volmachtdrager en raadslid Nic Andriessen als plaatsvervangend volmachtdrager in de algemene vergaderingen van de Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen voor de volledige legislatuur.
Zowel raadslid Van Ostaeyen als raadslid Andriessen zijn verhinderd om deel te nemen aan de Algemene Vergadering. De gemeenteraad kan een plaatsvervangend volmachtdrager aanduiden voor de algemene vergadering van 21 juni 2021.
Mevrouw Els Potters wordt voorgedragen voor het mandaat van plaatsvervangend volmachtdrager in de algemene vergadering van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Kunstacademie de Noorderkempen.
De statuten van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Kunstacademie de Noorderkempen.
Het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2014.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Akkoord te gaan met de voorstellen van de Raad van Bestuur van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Kunstacademie de Noorderkempen betreffende de agendapunten van de Algemene Vergadering van 21 juni 2021.
Mevrouw Els Potters wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager van de gemeente Ravels in de algemene vergadering van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Kunstacademie de Noorderkempen op 21 juni 2021.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te doen aan de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Kunstacademie de Noorderkempen.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2019 werd schepen Koen Rombouts aangeduid als volmachtdrager en raadslid Nic Andriessen als plaatsvervangende volmachtdrager in de Algemene Vergaderingen van Cipal.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Ook in Ravels worden we geconfronteerd met zwerfvuil en kost dit de gemeente jaarlijks geld. We vragen dan ook aan de gemeente om de cijfers hier rond voor te stellen . Door als gemeente aan te sluiten op de statiegeld alliantie kunnen we de regionale overheid bewust maken van de weg vooruit die we willen op gaan.
We hebben een heel aantal 'mooimakers' in onze gemeente. Ook aan hen-hun is dit een signaal dat we de inspanningen die zij leveren, wel degelijk serieus nemen. We nemen als gemeente het standpunt in om werkelijk iets te willen veranderen.
Momenteel zijn er in totaal 205 Vlaamse gemeenten die aangesloten zijn bij de statiegeld alliantie. Dit voorbeeld willen we toch volgen? We volgen dan in de voetsporen van Hoogstraten, Rijkevorsel, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar.
Een sterk signaal als gemeente naar onze inwoners en een grote kostenbesparing.
Wat willen we?
Gemeente Ravels treedt toe tot de statiegeldalliantie.
Gemeente Ravels breidt zoveel mogelijk de samenwerking met de mooimakers verder uit.
Gemeente Ravels communiceert de aansluiting aan de bevolking met eventueel bewustmaking van kosten zwerfvuil voor de gemeente
Volgende punten werden besproken op initiatief van de vermelde raadsleden:
Kennis wordt genomen van de bespreking van de variapunten.