Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzingen.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
Het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen.
Doelstellingen en principes
Bij een beslissing over de zaak der wegen dient rekening te worden gehouden met de artikels 3 en 4 van Gemeentewegendecreet.
Artikel 3 stelt dat het gemeentewegendecreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Gemeenten dienen daarvoor een geïntegreerd beleid te voeren, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 van hetzelfde decreet spreekt van een verplichting om bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te houden met een aantal welomschreven principes van een hoger algemeen belang dan louter het gemeentelijk belang. Dit principe geldt ook voor beslissingen over nieuwe gemeentewegen, al dan niet i.k.v. omgevingsvergunningsprocedures. Het gaat om de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De voorgenomen wegenis sluit aan op de gemeenteweg Koning Albertstraat.
Er wordt tegemoet gekomen aan de relevante doelstellingen en principes uit zijnde art. 4 van het decreet gemeentewegen.
Artikel 29 van het decreet gemeentewegen stelt dat met behoud van de toepassing van het recht van wederoverdracht, vermeld in artikel 65 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017, een ongebruikt deel van de gemeenteweg ten gevolge van de wijziging, verplaatsing of opheffing ervan, in volle eigendom bij voorkeur kan teruggaan naar de aangelanden.
Het college van burgemeester en schepenen brengt de aangelanden met een beveiligde zending op de hoogte van de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met het oog op het uitoefenen van het voorkeursrecht.
De aangelanden die dat ongebruikte deel van de weg willen kopen, maken binnen zes maanden, te rekenen vanaf de betekening, hun voornemen kenbaar aan het college van burgemeester en schepenen. Ze verbinden zich tot de betaling, hetzij van de eigendom, hetzij van de meerwaarde als ze eigenaars van de grond zijn. De meerwaarde wordt begroot op de wijze, vermeld in artikel 28, § § 2 en 3.
Als de aangelanden afzien van hun voorkeursrecht of hun verzoek niet binnen de wettelijke termijn hebben ingediend, kan de wegbedding worden vervreemd op de wijzen, opgelegd voor de verkoop van de gemeentelijke gronden.
In casu bleek er slechts een aanpalende eigenaar te zijn van het op te heffen gedeelte van de gemeenteweg. Voor de overdracht werd een schatting opgemaakt door een beëdigd landmeter, met een ruil van gronden om niet tot gevolg. De ontwerpovereenkomstig inzake de ruiling om niet werd reeds goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 1 maart 2021.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek:
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6 maart 2021 tot 4 april 2021.
Er werden 6 schriftelijke bezwaarschriften ingediend.
De volgende elementen met betrekking tot de zaak der wegen worden aangehaald in de bezwaarschriften:
Hoewel de gemeenteraad kennis dient te nemen van alle bezwaarschriften die werden ingediend tijdens het openbare onderzoek, mag zij zich enkel uitspreken over de zaak der wegen, zijnde de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad mag daarbij eventuele voorwaarden of lasten koppelen aan een beslissing.
De gemeenteraad neemt met betrekking tot de ingediende bezwaarschriften de volgende standpunten in:
Adviezen:
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
Dossierinhoud
Het gedeeltelijk afschaffen en verleggen van buurtweg nr. 48 is noodzakelijk in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 21 appartementen, verdeeld over 3 bouwblokken met aanhorigheden (brandweerweg, ondergrondse parking, enkele bovengrondse parkeerplaatsen, fietsenstallingen). Zonder de gedeeltelijke afschaffing en verlegging van buurtweg nr. 48 is het afleveren van een omgevingsvergunning uitgesloten.
De gemeenteraad is van oordeel dat de voorgestelde nieuwe wegenis beschikt over alle noodzakelijke nutsvoorzieningen en dat de ligging, breedte en uitrusting van deze weg voldoet aan het vooropgesteld gebruik. Hierbij neemt zij in het bijzonder akte van het advies van de gemeentelijke technische dienst.
De weg in kwestie zal volledig ten dienste staan van het algemeen belang en zal onderdeel uitmaken van het gemeentelijk wegennet. Om deze publieke functie te allen tijde te vrijwaren zal de weg worden overgedragen naar het openbaar domein.
Het gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2021 waarbij goedkeuring werd verleend aan het ontwerp van overeenkomst, opgemaakt door Notura bv, voor een ruiling om niet van gronden met de heer en mevrouw Van den Ackerveken-Bols, De Hoek 12, 2381 Ravels, in het kader van de realisatie van dit bouwproject met wegenaanleg, t.h.v. Koning Albertstraat 100, 2381 Ravels.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegenaanleg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan d.d. 31 december 2020 van Studiebureel Raeymaekers bvba, Pastoriestraat 14, 2340 Beerse, voor het bouwen van 21 appartementen, verdeeld over 3 bouwblokken met aanhorigheden (brandweerweg, ondergrondse parking, enkele bovengrondse parkeerplaatsen, fietsenstallingen), inclusief wegenaanleg (gedeeltelijk afschaffen en verleggen van buurtweg nr. 48), op terreinen met als adres 2381 Ravels, Koning Albertstraat 100, en kadastraal gekend: 2e afdeling, sectie A, nrs. 115/A/deel en 434/N, goed.
De gemeenteraad keurt de aanleg van de wegenis zoals opgenomen in de plannen set bij de omgevingsvergunningsaanvraag van de heer en mevrouw Van den Ackerveken-Bols voor percelen gelegen te 2381 Ravels, Koning Albertstraat 100, en kadastraal gekend: 2e afdeling, sectie A, nrs. 115/A/deel en 434/N, goed. De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren.
Bijgaande overeenkomst voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in het bouwproject Koning Albertstraat 100, 2381 Ravels, zal worden afgesloten met de bouwheer, de heer en mevrouw Van den Ackerveken-Bols, De Hoek 12, 2381 Ravels.