De nodige voorbereidingen worden getroffen om te vergaderen via videoconferentie voor de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 juni 2021.
De vergaderingen via videoconferentie zullen worden gelivestreamd. De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen.
De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
De strijd tegen de verdere verspreiding van het COVID 19 virus, rechtvaardigen uitzonderlijk virtuele vormen van vergaderen.
Artikel 134, §1 en artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Artikel 114 van het decreet lokaal bestuur.
Het Ministerieel besluit van 24 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Richtlijn van het Agentschap Binnenlands Bestuur, COVID 19, virtueel of digitaal vergaderen met videoconferentie.
Het burgemeestersbesluit van 25 mei 2021 om te vergaderen via videoconferentie voor de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 juni 2021 wordt bekrachtigd.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, de samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting bij de jaarrekening.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor de gemeentelijke jaarrekening 2020 goed te keuren.
De gemeentelijke jaarrekening 2020 sluit als volgt:
Exploitatiesaldo:
Ontvangsten: |
23 844 505,00 EUR |
Uitgaven: |
18 639 304,00 EUR |
Saldo: |
5 205 201,00 EUR |
Investeringsbudget:
Ontvangsten: |
3 571 406,00 EUR |
Uitgaven: |
7 771 944,00 EUR |
Saldo: |
- 4 200 538,00 EUR |
Financieringssaldo:
Ontvangsten: |
844 987,00 EUR |
Uitgaven: |
121 327,00 EUR |
Saldo: |
723 659,00 EUR |
Totaal:
Budgettair resultaat boekjaar: |
1 728 323,00 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: |
14 558 379,00 EUR |
Onbeschikbare gelden: | 882 108,00 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat: |
15 404 593,00 EUR |
Autofinancieringsmarge:
Autofinancieringsmarge |
5 083 874,00 EUR |
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening en de stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het besluit van het vast bureau van 20 april 2021 betreffende de berekeningswijze van de tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW.
De tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW wordt bepaald door het budgettair resultaat dat staat opgenomen in het schema J2 – staat van het financieel evenwicht.
Het deel van het OCMW van de jaarrekening 2020 wordt vastgesteld.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij ocmw-raadsbesluit van 4 februari 2019 werd raadslid Hans Heylen aangeduid als volmachtdrager en raadslid André Van Rooy als plaatsvervangende volmachtdrager in de Algemene Vergaderingen van Cipal.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De algemeen directeur stelde namens het managementteam de procedure betreffende het aanvragen en het verlenen van het visum vast.
De financieel directeur stelde overeenkomstig deze procedure en de wetgeving een rapportering op over de voorafgaande controle van wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscylcus.
Het procesdossier betreffende het aanvragen en verlenen van het visum van 13 mei 2019.
Neemt kennis van het rapport van financieel directeur over de voorafgaande controles die hij uitvoerde in 2020 inzake voorgenomen verbintenissen die onderworpen zijn aan de visumplicht.
In het rapport over 2020 worden volgende onderdelen besproken:
Artikelen 217 t.e.m. 223 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het algemeen kader organisatiebeheersing van gemeente en OCMW Ravels van 1 april 2019.
Neemt kennis van de rapportering van 2020 betreffende organisatiebeheersing.
Volgende punten werden besproken op initiatief van de vermelde raadsleden:
Kennis wordt genomen van de bespreking van de variapunten.