Terug
Gepubliceerd op 21/01/2021

2021_GR_00008 - Belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/01/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, voorzitter; Jozef Van de Pol, schepen; Koen Rombouts, schepen-voorzitter bijzonder comité; Patrick Van den Borne, schepen; Carine Couwenberg, schepen; Eric Van Gestel, schepen; Walter Luyten, burgemeester; Nic Andriessen, raadslid; Marionne Leemans, raadslid; Jozef Van Steen, raadslid; Hans Heylen, raadslid; Marijke Van der Moeren, raadslid; Mieke Van Ostaeyen, raadslid; André Van Rooy, raadslid; Els Van Loon, raadslid; Jeroen Meeusen, raadslid; Koen Vansweevelt, raadslid; Kim Buyst, raadslid; Jozef Coeckelbergs, raadslid; Els Bijns, raadslid; Els Potters, raadslid; Chris Bax, algemeen directeur

Afwezig

Gert Laurijssen, raadslid; Maria Van Gorp, raadslid

Secretaris

Chris Bax, algemeen directeur

Voorzitter

Filip Segers, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00008 - Belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Filip Segers, Jozef Van de Pol, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Els Bijns, Els Potters, Chris Bax
Stemmen voor 21
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Bijns, Els Potters, Els Van Loon, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Jozef Van de Pol, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00008 - Belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025 - Goedkeuring 2021_GR_00008 - Belasting afgifte administratieve stukken 2021-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nodige wijzigingen kunnen aangebracht worden in het belastingreglement afgifte administratieve stukken.

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 40 en artikel 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Van 11 januari 2021 tot 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere administratieve stukken en op administratieve prestaties.

De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op hun verzoek of ambtshalve worden uitgereikt of op wiens verzoek de prestaties worden geleverd.

Artikel 2

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

  1. attesten van immatriculatie: 6,00 EUR (0,80 EUR voor FOD en 5,20 EUR gemeentebelasting) per attest
  2. identiteitsbewijzen, afgeleverd aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar: 7,00 EUR
  3. elektronische identiteitsdocumenten, afgeleverd aan Belgische kinderen jonger dan 12 jaar (Kids-eID): 7,00 EUR (6,60 EUR voor FOD en 0,40 EUR gemeentebelasting en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  4. elektronische identiteitskaarten (eID) en elektronische vreemdelingenkaarten (eVK) type E, E+, F en F+, afgeleverd aan personen ouder dan 12 jaar: 20,00 EUR (16,30 EUR voor FOD en 3,70 EUR gemeentebelasting), en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  5. biometrische vreemdelingenkaart (eVK) en verblijfstitels uitgereikt aan vreemde onderdanen van derde landen type A, B, C, D, H en M: 20,00 EUR (16,80 EUR voor FOD en 3,20 EUR gemeentebelasting) en vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  6. bijlage 3bis, ingevolge het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 formulier verbintenis tot tenlasteneming: 6,00 EUR, te verhogen met 7,00 EUR indien het document aangetekend moet verzonden worden
  7. bijlage 3ter en 3: melding van aanwezigheid en aankomstverklaring (o.a. seizoensarbeiders): 6,00 EUR
  8. rijbewijs (zowel rijbewijs in bankkaartmodel als internationaal rijbewijs): 5,00 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid
  9. trouwboekjes: 20,00 EUR gemeentebelasting per afgeleverd boekje
  10. paspoorten:
    • gewone procedure: 5,00 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid
    • spoedprocedure: 12,50 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  11. reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen
    • gewone procedure: 5,00 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid
    • spoedprocedure: 12,50 EUR gemeentebelasting, vermeerderd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de kosten aangerekend door de koerier bij toepassing van één der dringende procedures
  12. aanvragen tot het verkrijgen van nieuwe pin- en pukcodes (voor elektronische identiteitskaarten) na verlies van de oorspronkelijke pin- en pukcodes: 5,00 EUR/aanvraag na verlies
  13. aanvragen tot het verkrijgen van een token door zowel inwoners als niet-inwoners: 10,00 EUR/aanvraag
  14. Kosten voor de aangetekende zending van een niet-Europees rijbewijs voor de echtheidscontrole voor de omwisseling: 7,00 EUR/aangetekende zending
  15. kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken bij aanvragen om milieuvergunningen; 
    • aangetekende brieven: 7,00 EUR/stuk
    • publicaties in kranten, weekbladen, ...: de werkelijke kostprijs, zoals vermeld op de factuur van de uitgever.
  16. Kosten voor afgifte van een bijlage 19 aanvraag van een verklaring van inschrijving of van een identiteitskaart voor vreemdelingen in de hoedanigheid van Zwitserse onderdaan: 20,00 EUR
  17. Kosten voor afgifte van een bijlage 19ter aanvraag voor een verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie of voor een identiteitskaart voor vreemdelingen, in de hoedanigheid van familielid van een Zwitserse onderaan: 20,00 EUR.

Artikel 3

De belasting wordt contant ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk.

Voor wat betreft Belgische identiteitskaarten, wordt de belasting geheven op het ogenblik van de ondertekening van het basisdocument. Het bewijs van betaling blijkt uit het dagtekenen en ondertekenen door de gemeentelijke aangestelde van de oproepingsbrief, met de vermelding "voldaan".

De kosten voor het inrichten van openbare onderzoeken bij aanvragen om stedenbouwkundige vergunningen of milieuvergunningen worden door betrokkenen overgeschreven op de door het gemeentebestuur aangeduide bankrekening, nadat aan betrokkene een factuur met de werkelijke kosten werd bezorgd.

De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij aanvraag kan afgegeven worden.

Artikel 4

Zijn van deze belasting vrijgesteld:

  • de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, een andere overheidsverordening of -richtlijn, kosteloos door de gemeente dienen afgeleverd te worden
  • de stukken die aan behoeftige personen afgeleverd worden (de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk)
  • de machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente
  • de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties

De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het leefloon is, zijn ook van de belasting vrijgesteld voor de stukken die ze nodig hebben wanneer ze naar een betrekking solliciteren (de belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor vrijstelling in aanmerking komen en dat ze de bescheiden waarvoor de belastingvrijstelling wordt gevraagd, bij het solliciteren nodig hebben).

Artikel 5

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan een betaling ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.

Artikel 6

De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere aanvullingen.