De Stadstraat is niet voorzien van enig voet- of fietspad, niettegenstaande er vrij veel (recreatief) fietsverkeer is.
De Stadstraat vervult geen onmiddellijke doorgangsfunctie, maar wel een verbindingsfunctie tussen de gewestwegen N12 en N137, er wordt vrij intens bereden door voertuigen.
De maximum toegelaten snelheid in de Stadstraat bedraagt 70 km/uur, wat verkeersonveiligheid voor de zwakke weggebruikers tot gevolg heeft.
De noodzaak om maatregelen te treffen om de veiligheid van het verkeer en de bewoners te waarborgen.
De Stadstraat is een gemeenteweg.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie van 22 oktober 2019.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
In de Stadstraat wordt een snelheidsbeperking tot maximum 50 km/uur ingesteld met zonale draagwijdte, zoals bepaald in artikel 6.7.1.1° van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens werden bepaald.
De getroffen maatregelen worden aan de weggebruikers ter kennis gebracht door plaatsing van de verkeerstekens C43 en C45 met zonale draagwijdte, zoals bedoeld in artikel 6.7.1.1° van het voormeld ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit reglement wordt ter kennisgeving doorgestuurd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.