De heraanleg van de schoolomgeving Ravels dient het verkeer in de schoolomgeving Ravels vlotter en meer gestructureerd te laten verlopen, met een verhoogde veiligheid voor de zwakke weggebruiker.
De Kloosterstraat en de Meiboomlaan vervullen geen onmiddellijke doorgangsfunctie, maar zijn gelegen in de schoolomgeving Ravels en worden bij momenten zeer intens bereden door voertuigen.
De buurtbewoners zullen weinig hinder ondervinden door de invoer van eenrichtingsverkeer in delen van de Kloosterstraat en de Meiboomlaan, en zullen hun bestemming zonder noemenswaardige omweg kunnen bereiken.
De Kloosterstraat en de Meiboomlaan zijn gemeentewegen.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie van 2 mei 2019.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Delen van de Kloosterstraat (van net voorbij de inrit van de parking van De Wouwer tot het kruispunt met de Meiboomlaan) en de Meiboomlaan (vanaf het kruispunt met Kloosterstraat-Deken Adamsstraat tot het kruispunt met de Grote Baan (N12)) zijn eenrichtingswegen (met uitzondering voor fietsers) en wel in die zin dat het verkeer is toegelaten als volgt:
De getroffen maatregelen worden aan de weggebruikers ter kennis gebracht door plaatsing van de verkeerstekens C1 en F19 met respectievelijke onderborden M2 en M4, zoals bedoeld in artikel 6.7.1.1° van het voormeld ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit reglement wordt ter kennisgeving doorgestuurd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.