Terug
Gepubliceerd op 06/08/2020

2020_GR_00084 - Retributies administratieve prestaties 2020-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 03/08/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Segers, Jozef Van de Pol, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Els Bijns, Els Potters, Chris Bax

Secretaris

Chris Bax

Voorzitter

Filip Segers

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00084 - Retributies administratieve prestaties 2020-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Filip Segers, Jozef Van de Pol, Koen Rombouts, Patrick Van den Borne, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Walter Luyten, Nic Andriessen, Marionne Leemans, Jozef Van Steen, Hans Heylen, Marijke Van der Moeren, Gert Laurijssen, Mieke Van Ostaeyen, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Els Van Loon, Jeroen Meeusen, Koen Vansweevelt, Kim Buyst, Jozef Coeckelbergs, Els Bijns, Els Potters, Chris Bax
Stemmen voor 23
Walter Luyten, Hans Heylen, Koen Rombouts, Nic Andriessen, Jozef Van Steen, Gert Laurijssen, Marijke Van der Moeren, Mieke Van Ostaeyen, Marionne Leemans, Els Bijns, Els Potters, Els Van Loon, Koen Vansweevelt, Jeroen Meeusen, Kim Buyst, Jozef Van de Pol, Carine Couwenberg, Eric Van Gestel, Jozef Coeckelbergs, Patrick Van den Borne, Maria Van Gorp, André Van Rooy, Filip Segers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00084 - Retributies administratieve prestaties 2020-2025 - Goedkeuring 2020_GR_00084 - Retributies administratieve prestaties 2020-2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het reglement voor retributies op administratieve prestaties 2020-2025 te wijzigen en het betreffende artikel te schrappen.

Juridische grond

Artikel 40 en artikel 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing.

Het gemeenteraadsbesluit van 1 juli 2019 waarbij het reglement van de retributie op administratieve prestaties 2020-2025 werd vastgesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement van de retributies op administratieve prestaties 2020-2025 wordt vastgesteld als volgt:

Artikel 2

Met ingang van 1 januari 2020 en tot 31 december 2025 wordt een retributie geheven op administratieve prestaties.

Artikel 3

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

1. afgifte van fotokopieën:

  • afgifte van zwart-witfotokopieën aan erkende verenigingen binnen de gemeente:
    • 0,05 EUR per bladzijde zwart-witfotokopie formaat A4
    • 0,10 EUR per bladzijde zwart-witfotokopie formaat A3
  • afgifte van kleurenfotokopieën aan erkende verenigingen binnen de gemeente:
    • 0,25 EUR per bladzijde kleurenkopie formaat A4
    • 0,50 EUR per bladzijde kleurenkopie formaat A3
  • afgifte van afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur:
    • 0,06 EUR per bladzijde fotokopie formaat A4
    • 0,10 EUR per bladzijde fotokopie formaat A3
    • 5,00 EUR per begonnen m² zwart/wit planafdruk (AO-plotter/scanner)
    • 20,00 EUR per begonnen m² kleur planafdruk (AO-plotter/scanner)
    • 5,00 EUR per ingescand plan (doormailen of op aangeleverde USB-stick)

2. abonnement op gemeenteraadsstukken: 30,00 EUR

3. afgifte van een folder over de mountainbikeroute “PiereLiereBinkenpad”: 2,00 EUR

4. afgifte van een dvd met een informatieve film over de gemeente Ravels: 8,00 EUR

5. inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en het afleveren van een afschrift van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekwerk (meer dan 1 uur) en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 40,00 EUR, desgevallend vermeerderd met de retributies op planafdrukken A0-plotter/ scanner (5,00 EUR/begonnen m² zwart/wit, 20,00 EUR/begonnen m² kleur of 5,00 EUR per ingescand plan)

6. ruim opzoekwerk voor stambomen, genealogen, ……… (meer dan 30 minuten):  
30,00 EUR per begonnen half uur

7. afgifte van containerparkkaarten:

  • afgifte van een eerste containerparkkaart per aansluitpunt: 0,00 EUR
  • vanaf de afgifte van een tweede containerparkkaart per aansluitpunt: 3,00 EUR.

Deze retributie is niet verschuldigd wanneer de containerparkkaart-houder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werden veroorzaakt door of niet het resultaat zijn van enige nalatigheid van zijnentwege.

8. afgifte van een plastic hoesje (voor identiteitsbewijzen, rijbewijzen, arbeidskaarten): 0,25 EUR/stuk

9. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het versturen van een dossier in verband met de aanvraag tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit volgens artikel 11, artikel 12bis, en artikel 24, van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 150,00 EUR/dossier

10. het controleren van de voorwaarden, het registreren en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20,00 EUR

11. het registreren en afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 20,00 EUR

12. het opmaken, het controleren, het vervolledigen en het verwerken van een dossier van voornaamswijziging: 150,00 EUR/dossier, met uitzondering van transgenders: 15,00 EUR/dossier

13. Het opmaken, controleren en het verwerken van een dossier van ontgraving van de stoffelijke resten van een overledene: 100,00 EUR

Uitgezonderd:

  • de opgravingen op last van de gerechtelijke of burgerlijke overheden
  • de opgravingen die collectief gedaan worden bij een ruiming van de begraafplaats.

De personen bedoeld in de artikelen 15, §1, vijfde lid en 21, §2, tweede lid, van het Wetboek van de Belgische nationaliteit worden vrijgesteld van de gemeentelijke retributie.

Artikel 4

De retributie wordt ingevorderd lastens de begunstigde van de overheidsprestatie.

Artikel 5

De particulieren en privéinstellingen, die wensen dat bovenvermelde bescheiden, behoudens afschriften van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur, hun per post worden toegezonden, dienen het te betalen bedrag, vermeerderd met de verzendingskosten, vooraf aan de betrokken dienst over te maken.